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Articles

Volume 13 Numbers 1 and 2 / Spring and Fall 1992

Theatre History-Telling: New Historiography, Logic and the Other Canadian Tradition

Submitted
May 13, 2008
Published
1992-01-01

Abstract

A proliferation of sign-posts' dot the landscape of our contemporary discourse: 'postmodernism,' 'poststructuralism,' 'postcolonialism,' 'postindustrial'.... As we wearily anticipate yet another 'post' on the horizon, it becomes clear that what theatre researchers are experiencing is a significant epistemological shift which reflects a changing reality. Any change in the philosophy of knowledge will have a bearing on Theatre Historiography in Canada as elsewhere. This essay addresses this issue and outlines an 'other' theatre historiography which weaves the theories of Harold Innis and Marshall McLuhan into Michel Foucault's search for the 'rules of discourse' and Julia Kristeva's 'poetic-logic.' This exploration for historical discovery into English-Canadian theatrical discourse is mapped in relation to Alan Filewod's articulation of collective creation as a theatre-making process. Le paysage du discours contemporain est jalonné de points de repère affichant tous le préfixe «post» (post-modernisme, post-structuralisme, postcolonialisme, post-industriel ... ). Tout en nous attendant, las, au prochain «post» qui surgira sur cet horizon, nous constatons que ce que connaissent actuellement les chercheurs/euses et théoriciens/ennes en domaine théâtral équivaut à un important déplacement du discours épistémologique, ce qui reflète à son tour une réalité toujours changeante. Tout déplacement du lieu de ce discours portera, cela est clair, sur l'Historiographie du théâtre canadien comme sur toute autre historiographie. Voilà le problème auquel s'adresse l'auteure ici, tout en délinéant une « autre » historiographie du théâtre qui cherche à tisser ensemble les théories de Harold Innis et Marshall McLuhan d'une part, pour les intégrer ensuite à la recherche entreprise par Michel Foucault en vue d'établir des « règles du discours » comme aussi à la « logique poétique » de Julia Kristeva, de l'autre. Dans cette tentative de sonder l'histoire du discours critique appliqué à la chose théâtrale au Canada anglais, l'auteure adopte comme point de référence l'identification par Alan Filewod de la « création collective » comme processus de création théâtrale.