Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 14 Number 1 / Spring 1993

Laure Conan: Un Théatre au Féminin au 19e siècle

Submitted
May 13, 2008
Published
1993-01-01

Abstract

Although Laure Conan was known primarily as Quebec's first woman novelist, she was also one of only two woman playwrights in l9th-century Quebec. In the male-dominated Québécois theatre, the mere fact that she was a woman writing in a very conservative and patriotic framework makes her work something of an anomaly. In this article the author proposes to explore how Conan's plays are considered avant-garde in their feminist perspective while appearing to convey the traditional values expounded in the mainstream literature and theatre of the day. The analysis will focus on feminist speech act theory and on the role of the female characters in Conan's plays. Laure Conan, notre première romancière québécoise, était l'une des deux seules dramaturges-femmes au 19e siècle au Québec. Son théâtre, situé dans une époque dominée par des valeurs conservatrices et patriotiques, s'avère peu ordinaire par le fait même d'être écrit par une femme. Le but de cet article est d'élucider comment le théâtre de Conan peut à la fois être à l'avant-garde de son temps, suggérant des revendications féministes, tout en adhérant, au moins apparemment, aux valeurs traditionnelles véhiculées dans la littérature et le théâtre de l'époque. Afin de saisir ces nuances, cette analyse portera sur la prise de parole chez la femme tout en examinant le rôle du personnage féminin dans le théâtre de Conan.