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Articles

Volume 14 Number 2 / Fall 1993

Reviving and Revising the Past: The Search for Present Meaning in Michel Marc Bouchard's Lilies, or the Revival of a Romantic Drama

Submitted
May 13, 2008
Published
1993-06-01

Abstract

This essay examines the structural and representational strategies employed by Michel Marc Bouchard in Lilies, or the Revival of a Romantic Drama to effect a transformation of the traditional images of homosexuality in the contemporary theatre. At the centre of the play is a love affair between two young men in the rural and oppressive environment of Roberval in 1912; a complex metatheatrical structure, incorporating numerous mises en abyme surrounds this nucleus and facilitates an exploration of problems which relate directly and indirectly to its expression of adolescent passion. Within this structure, Bouchard, like his characters, makes use of theatrical revival as a narrative technique in order to reconstruct present meaning out of the past. Bouchard shows that the theatre can arrive at the truth while remaining an artifice, and through its revival and revision of the past can create an alternative theatrical representation of homosexuality. Cet essai examine les stratigies structurales et reprisentationelles employées par le dramaturge Michel Marc Bouchard dans les Feluettes ou la Répétition d'un drame romantique pour transformer les images traditionelles de I'homosexualité dans le théâtre contemporain. Une histoire d'amour, entre deux jeunes hommes dans le milieu rural et oppressif de Roberval en 1912, se trouve au centre des Feluettes; une structure complexe et méta-théâtrale, qui comprend de nombreuses mises en abyme, enveloppe ce noyau et facilite une exploration de diverses questions qui se rapportent de façon directe et indirecte à l'expression centrale de la passion adolescente. À l'intgrieur de cette structure Bouchard, comme ses personnages, se sert de la répétition théâtrale comme technique narrative afin de reconstruire, ei partir du passi, un sens qui serait pertinent dans le prisent. Bouchard dimontre que le théâtre a la capaciti d'exprimer la viriti tout en restant un artifice, et il se permet de réviser sa reprise du passé pour crier une représentation alternative de l'homosexualité sur scène.