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Articles

Volume 14 Number 2 / Fall 1993

"My Mother Wants Me To Play Romeo Before it's Too Late": Framing Gender on Stage

Submitted
May 13, 2008
Published
1993-06-01

Abstract

Following Erving Goffman's suggestion that "markers and regulators" run across any "strip of discourse" forming a "track" to regulate focus, the paper discusses frames-both in scene and language-that demarcate icons of gender. Set, deixis and the semiotic segmentation of text control the audience's reception, both to establish traditional images of the male and female (and of sexual relationships) and to deconstruct these images. The result is to build scenography which urges the consideration of gender issues-indeed, to make set, acting technique and costume synecdochal-so that theatrical frames not only contain action but themselves become part of the cultural coding of gender and power. In this context, costume, tears, dreams, movement and language become keys to definition and, when employed to resist or subvert, become overt or coterie signs of redefinition. Erving Gofftnan estime que les "marqueurs" et les "régulateurs" répartis dans le discours forment une trame qui oriente le thème. Dans le présent article, l'auteur examine les paramètres qui délimitent les représentations du genre, tant du point de vue de la scène que de la langue. Le décor, la déixis et la segmentation sémiotique du texte orientent les attentes de l'auditoire afin d'établir les images traditionnelles du masculin et du féminin (et des rapports sexuels) tout en déconstruisant ces images. L'objectif est de concevoir une scénographie qui prenne le genre en considération afin que le décor, le jeu théâtral et les costumes soient des synecdoques. Dans ce contexte, le costume, les larmes, les rêves, le mouvement et le dialogue sont des clés en vue d'une définition: utilisés pour résister ou pour subvertir, ils se transforment en déclaration codée et repensée.