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Articles

Volume 15 Number 1 / Spring 1994

Les Pageants Historiques de Scène Comme Médium du Discours Idéologique

Submitted
May 13, 2008
Published
1994-01-01

Abstract

This article is based on the author's recent publication, Fêtes et spectacles du Québec, and presents the conclusions of a comparative analysis of the Pageant historique and La Fabuleuse Histoire d'un royaume, first produced in 1938 and 1988 respectively in the Saguenay-Lac-Saint-Jean region. In order to study the social functions of these plays and the meanings they convey, Rémi Tourangeau uses a sociocritical method of the "sociology of the text" type. He explicates and applies a method of analysis based on the study of the lexical, semantic and syntactic levels of these dramatic texts. Thus, he brings into relief the evolution of a certain ideological discourse across a network of sociolects and semantic isotopies and in the dualisms in the language which subtend the paradigmatic axis of the conquest of a country. This demonstration of an analytical method explicates the structuralforms of these great spectacles as effective media of communication. Cet article s'appuie sur le récent ouvrage de l'auteur, Fêtes et spectacles du Québec, et présente les conclusions d'une analyse comparative du Pageant historique et de La Fabuleuse Histoire d'un royaume: deux spectacles créés respectivement en 1938 et en 1988, dans la région du Saguenay-Lac-Saint-Jean. Pour étudier les fonctions sociales de ces spectacles et le sens dont ils sont porteurs, Rémi Tourangeau utilise une méthode sociocritique du type «sociologie du texte». Il expose et applique un modèle d'analyse basé sur l'étude des niveaux lexical, sémantique et syntaxique des textes dramatiques. Ilfait ainsi ressortir l'évolution d'un certain discours idéologique à travers un réseau de sociolectes et d'isotopies sémantiques et dans le sens du dualisme du langage qui sous-tend l'axe paradigmatique de la conquête du pays. Cette démonstration explique les formes structurelles de ces spectacles à grands effets en tant que médium de communication et, conséquemment, l'efficacité de ce médium.