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Articles

Volume 15 Number 1 / Spring 1994

Out of the Closet: Dramatic Works by Sarah Anne Curzon Part One. Woman and Nationhood: Laura Secord, the Heroine of 1812

Submitted
May 13, 2008
Published
1994-01-01

Abstract

Canadian modernist critics have tended to denigrate the works of nineteenth-century closet dramatists, including Sarah Anne Curzon. In their own ideologically-laden "aesthetic" evaluations, such critics have failed to attend to the historical and ideological frameworks that underpin early literary-dramatic practice. This first of a two-part essay on the dramatic works of Sarah Anne Curzon considers how the ideologies of gender and nationhood are interwoven in Laura Secord, The Heroine of 1812 to provide a scripting of nineteenth-century Canadian feminist dramatic practice. Les critiques modernistes au Canada ont eu tendance à dénigrer les oeuvres des auteurs de pièces de "théâtre à lire" du 19e' siècle, dont celles de Sarah Anne Curzon. Dans leurs évaluations « esthétiques » idéologiquement chargées, ces critiques ne sont pas parvenus à rendre compte des cadres historiques et idéologiques qui soutiennent cette pratique littéraire et dramatique à ses débuts. Cette première partie d'un essai sur les oeuvres dramatiques de Sarah Anne Curzon considère la manière dont les idéologies de genre et de nationalité sont entremêlées dans Laura Secord, The Heroine of 1812, de façon à proposer une écriture qui relève de la pratique dramatique féministe du dix-neuvième siècle au Canada.