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Articles

Volume 16 Numbers 1 and 2 / Spring and Fall 1995

Genre Contention at the New Play Centre

Submitted
May 13, 2008
Published
1995-01-01

Abstract

Vancouver's New Play Centre, now twenty-five years old, has been continually represented in terms of theoretical uncertainty; admittedly "invisible, " it has been deeply resistant to analysis. A genre criticism, as recently constituted to cope with the dynamics of genre (re)formations, is capable of responding to this uncertainty and, indeed, suppression. This article examines two major genres, playwriting and directing, their unstable relationship, and the resulting effect on theatrical practice at the Centre, a practice that had potential as metatheatrical activity but also serious limitations in its challenge to traditional theatrical modes. Certain dramaturgical assumptions, often unstated and deriving from places such as the Dominion Drama Festival, led to a reduced concept of the playwright and the production of plays that often failed to capture Vancouver's postcolonial milieu. Le New Play Centre de Vancouver, qui existe déjà depuis vingt-cinq ans, a continuellement été représenté à partir d'une incertitude théorique; "invisible," cette incertitude a résisté à l'analyse. Une critique des genres, telle que récemment constituée pour interroger la dynamique de leur (re)formation, est en mesure de répondre à cette incertitude, voire à cette suppression. Cet article s'intéresse à deux genres majeurs, la dramaturgie et la mise en scène, dans leur relation instable, ainsi qu'aux effets de la pratique théâtrale du Centre, une pratique qui pouvait potentiellement être une activité métathéâtrale mais qui comportait aussi de sérieuses limites dans ses défis aux modes traditionels du théâtre. Certains supposés dramaturgiques, souvent non-avoués et dérivés d'instances telles que le Dominion Drama Festival, ont conduit à une conception limitée de l'auteur dramatique et de la production de pièces qui n'ont pas réussi à révéler le milieu postcolonial de Vancouver.