The Jupiter Theatre's Canadian Content and the Critics, 1951-1954

Richard Partington

Abstract


The Jupiter Theatre (1951-54) was founded by actors Lorne Greene and John Drainie, and writer Len Peterson, who sought to establish a fully professional company in Toronto dedicated to the encouragement of Canadian playwrights, and the "emergence of a truly Canadian voice in the theatre." Their ideals were shared by the nationalist local radio critic Nathan Cohen. Of the fifteen plays produced during Jupiter's brief but significant lifetime four were Canadian-written: Socrates and The Blood Is Strong by Lister Sinclair, The Money Makers by Ted Allan and Blue Is for Mourning by Nathan Cohen. I will attempt to assess Jupiter's contribution to the development of that "Canadian voice" by looking at the plays themselves, their authors and, as far as can be deduced, their theatrical presentation by Jupiter. I shall measure my own response to the plays as texts against the responses of the contemporary Toronto critics, principally Herbert Whittaker of the Globe and Mail and Nathan Cohen on CJBC Views the Shows, a perusal of whose reviews formed the bulk of my investigation. Conversations with Jupiter alumni have helped to place these responses in a meaningful historic context. I shall also consider the subsequent contributions, if any, of the three playwrights to the Canadian theatre.

Le Jupiter Theatre (1951-1954), fondé par les comédiens Lorne Greene et John Drainie et l'écrivain Len Peterson, visait létablissement d'un théâtre entièrement professionnel à Toronto voué à l'encouragement des dramaturges canadiens et à « 1'avènement d'une voix véritablement canadienne dans le milieu théâtral.» Leurs idées étaient partagées par le critique radiophonique nationaliste Nathan Cohen. Des quinze pièces montées pendant l'histoire courte mais significative du Jupiter, quatre pièces étaient écrites par des Canadiens: Socrates et The Blood Is Strong de Lister Sinclair, The Money Makers de Ted Allan et Blue Is for Mourning de Nathan Cohen. J'analyserai la contribution du Jupiter à la création de cette « voix canadienne» par un examen des textes énumérés, leurs dramaturges et, dans la mesure du possible, les productions. Je comparerai mes impressions de ces textes avec celles des critiques torontois de l'époque, plus spécifiquement Herbert Whittaker du Globe and Mail et Nathan Cohen de CJBC Views the Shows dont les écrits composent la partie la plus importante de mon corpus. Des entrevues avec des anciens membres de Jupiter ont aussi aidé à placer mes impressions dans un contexte historique valable. J'évaluerai ensuite les contributions subséquentes, s'il y en a eu, de ces trois dramaturges au théâtre canadien (de langue anglaise).

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