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Articles

Volume 18 Number 2 / Fall 1997

"One Must Please to Live": The Survival of Harry Lindley in Atlantic Canada

Submitted
May 13, 2008
Published
1997-06-01

Abstract

Harry Lindley belongs to a stalwart group of touring actor-managers like Henry Preston, Wilson and Clarke, and H. Price Webber whose passion for theatre endured through immense hardship. This paper examines his tours to large and small communities in Atlantic Canada between 1879 and 1894, where he consistently demonstrated ingenuity and flexibility in using whatever resources of actors and facilities were at hand. He catered to a broad spectrum of theatrical sophistication and showed a developing sensitivity to the moods of audiences in diverse locales, even as he introduced increasingly aggressive marketing strategies. Over time he became a familiar figure in the region and thus increasingly inspired confidence. Harry Lindley appartient à un vaillant groupe d'acteurs-directeurs de tournée tels Henry Preston, Wilson et Clarke, ainsi que H. Price Webber, dont la passion du théâtre a été mise à rude épreuve. Cet article porte sur ses tournées dans diverses communautés des provinces maritimes, entre 1879 et 1894, au cours desquelles il a fait montre d'un rare esprit d'initiative dans un contexte de disponibilité, parfois bien mince, d'acteurs et de lieux théâtraux. Tout en enrichissant l'horizon d'attente du théâtre dans ces milieux, il s'est toujours montré respectueux des goûts du public et ce, tout en initiant des stratégies de mise en marché de plus en plus agressives. À travers les années, il s'est imposé comme l'un des producteurs de théâtre en qui le public faisait de plus en plus confiance dans sa région.