Jacques Crête and the Atelier de Recherche Théâtrale l'Eskabel: 'À Rebours' on the Quebec Stage

Authors

  • Alvina Ruprecht Carleton University

Abstract

This article outlines the trajectory of the Theatre Research Workshop l'Eskabel (1971-1989), an experimental performance group, founded by Jacques Crête. Although the company was marginalized in Quebec, its research on the relationship between corporeal performance, Catholic ritual and sexual identity was the result of a synthesis of Quebec's avant-garde, of experiments in ritual theatre during the 1960s, and of the postmodern upheaval of identity-categories. The author hopes to show how this group was in fact one of the keys to more recent movements in Quebec theatre. Cet article suit le trajet de l'Atelier de Recherche Théâtrale l'Eskabel (1971-1989), une communauté libertaire d'artistes marginalisés, fondée par Jacques Crête. Grâce à sa recherche sur les rapports entre le processus du jeu, la thérapie de groupe, l'identité sexuelle et la dynamique de la Messe, cette compagnie, qui s'alimentait des expériences automatistes, des recherches rituelles des années 1960 et de la réflexion post-moderne sur l'instabilité des catégories sexuelles, est devenue une des expériences-clés du renouveau théâtral au Québec.

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Published

1998-01-01

How to Cite

Ruprecht, A. (1998). Jacques Crête and the Atelier de Recherche Théâtrale l’Eskabel: ’À Rebours’ on the Quebec Stage. Theatre Research in Canada Recherches théâtrales Au Canada, 19(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/TRIC/article/view/7118

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