Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 19 Number 2 / Fall 1998

Alternative Pedagogies, Cultural Studies and the Teaching of Drama and Theatre

Submitted
May 13, 2008
Published
1998-06-01

Abstract

This article applies the anti-hegemonic principles and practices of alternative pedagogy that originated in the work of Paulo Freire, as developed by the Pedagogies Working Group of the Centre for Cultural Studies/Centre d'études sur la culture at the University of Guelph, to the teaching of Drama and Theatre at the post-secondary level in Canada. After outlining an MA curricular plan in Cultural Studies and the syllabus for a course on Collaborative Case Studies Methodologies, it develops principles, practices, a curricular outline, and a model syllabus for a proposed senior undergraduate course revolving around the site-specific planning, mounting, and reflecting upon a theatrical production as a full-year course in a Canadian university setting. Cet article rend compte des principes et des pratiques de pédagogie alternative developpés par Paulo Freire tels qu'ils ont été mis en application par le Groupe de travail sur la pédagogie du Centre d'études sur la culture/Centre for Cultural Studies de l'University of Guelph en vue de l'enseignement de l'art dramatique et du théâtre au niveau post-secondaire au Canada. Après avoir proposé une approche curriculaire pour une maîtrise en Études sur la culture et le plan d'un cours, sur le Méthodologies cooperatives d'analyse le cas, il propose les principes, l'approche curriculaire et un syllabus possible pour un cours avancé de baccalaréat donné sur toute l'année, pleinement credité par une université canadienne et portant sur la planification, l'élaboration et l'analyse d'une production théâtrale specifique.