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Articles

Volume 19 Number 2 / Fall 1998

The Apex and the Base of the Pyramid: The Context for Postwar Postsecondary Educational Theatre in Canada

Submitted
May 13, 2008
Published
1998-06-01

Abstract

One of the main points of contention in the Canadian theatre has centred on ownership of Canadian stages. Should stages be owned by people trained in a classical approach to acting in a self-described professional training school, to do traditional plays for audiences drawn mainly from the advantaged classes of society? Or should they be owned by people whose individual social and/or political attitudes and agendas lie at the heart of their commitment to a more populist theatre? This article shows how a paradigm of bifurcated thinking came about historically and resulted in the creation in many post-secondary institutions of two kinds of programs: professional-oriented training programs reserved for a small, specialized group of students; and liberal arts theatre programs for a larger group of students possessing a wide range of talents, skills, and abilities. The open question for postsecondary theatre today is whether distinctions between these approaches to theatre are still relevant or appropriate, given the changes in the nature of the definition of professional theatre in Canada. It is critical to open an interrogation of current paradigms and practice. Un des points principaux de conflit dans le théâtre canadien s'est concentré sur la propriété des scènes canadiennes. Les scènes devraient-elles appartenir aux personnes qualifiées dans une approche classique d'interpretation, formées dans les écoles dites professionnelles pour présenter des pièces de théâtre traditionelles, aux auditoires tirés principalement des classes privilegiées de la société? Ou devraient-elles appartenir aux personnes dont les attitudes et les priorités sociales et/ou politiques se trouvent au coeur de leur engagement à un théâtre plus populiste? Cet article démontre les origines historiques du paradigme de la pensée bifurquée, et la création conséquente des deux genres de programmes dans plusieurs établissements post-secondaires: les programmes de formation professionnelle, reservés à un petit groupe specialisé d'étudiants; et les programmes d'arts libres en théâtre pour un plus grand groupe d'étudiants possédant un éventail de talents, de qualifications, et de capacités. Aujourd'hui, étant donné les changements à la définition du théâtre professionnel au Canada, la question de la pertinence et de la justification des distinctions entre ces deux approches au théâtre reste ouverte. C'est d'une importance primordiale d'ouvrir une interrogation des paradigmes et des pratiques en vigueur.