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Articles

Volume 19 Number 2 / Fall 1998

Theatre as Education: A Distinctively Canadian Approach to Secondary School Drama

Submitted
May 13, 2008
Published
1998-06-01

Abstract

In recent decades, drama has earned an increasingly secure place in Canadian secondary school curricula. The teaching of high school drama has been influenced by a number of national and international trends, including two British variations of process drama. Focussing on the process of developing original drama through improvisation rather than on the production of scripted plays, this method is used to promote personal development and to explore issues associated with other subject areas besides drama. Critics of process drama have objected to a perceived lack of theatre knowledge and skills in this approach. Canadian teachers, however, have found an effective means of bridging the process-product divide in a multi-level programme that begins with process drama and leads to a study of interpretative theatre production. Particularly useful is the collective creation of dramatic anthologies. This strategy parallels a collective trend in Canadian theatre history while, at the same time, drawing on the inherent educational power of theatre. Dans les décennies récentes, l'art dramatique a gagné une place de plus en plus solide dans les programmes d'études aux écoles sécondaires canadiennes. L'enseignement de l'art dramatique à l'école sécondaire a été influencé par un nombre de tendances nationales et internationales qui incluent deux variations de processus de l'art dramatique anglaises. Cette méthode ce fixe sur le processus de création de pièces dramatiques originales par l'improvisation plutôt que sur la mise en scène. Le but est d'encourager le développement personnel et d'explorer des sujets qu'on associe avec des autres programmes scolaires. Des critiques de processus de l'art dramatique ont protesté contre un manque de connaissance et des habilités théâtrales dans cette approche. Cependant des professeurs canadiens ont trouvés des moyens d'embrasser l'écart entre le processus et le produit dans un programme de plusieurs niveaux qui commence avec le processus de l'art dramatique et qui arrive à une étude de la mise en scène. On trouve particulièrement utile la création collaborative d'une anthologie dramatique. Cette stratégie est semblable à une tendance collaborative dans l'histoire théâtrale canadienne, au même temps qu'on emploie le pouvoir inhérent éducatif du théâtre.