Yvan Bienvenue and the Conte Urbain

Jane Moss

Abstract


This article explores the conte urbain as practiced by Yvan Bienvenue, winner of the Governor General's Award for 1997. This new hybrid dramatic form combines the monologue and the traditional oral tale, using a mixture of popular language and poetic speech. Although marked by their dark vision, obscenities, graphic sexuality, and nightmarish violence, these contes urbains carry clear messages about social values and appropriate human behaviour. By using different linguistic registers, he underscores the tensions that arise when everyday language fails to express inner needs and aspirations. Yvan Bienvenue's work reminds us that popular language--with its vulgarity, anglicisms, grammatical incorrectness, and impoverished vocabulary--reflects the failures of contemporary society and the longing for personal happiness.

Cet article analyse le conte urbain de Yvan Bienvenue, récipiendaire du prix du Gouverneur Général en 1997. Cette nouvelle forme théâtrale est hybride, combinant le monologue et le conte oral traditionnel avec un mélange de langues populaire et poétique. Quoiqu'ils soient caractérisés par leur vision noire, l'expression obscène, la sexualité crue, et la violence cauchemardesque, ces contes urbains transmettent des messages moralisateurs. Par moyen des différents registres linguistiques, Bienvenue souligne les tensions créés par l'incapacité des gens de bien s'exprimer. Son oeuvre nous rappelle que la langue populaire--avec sa vulgarité, ses anglicismes, ses fautes grammaticales, et son vocabulaire appauvri--reflète l'insatisfaction des gens dans la société contemporaine et leur quête du bonheur.

Full Text:

HTML