Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 20 Number 2 / Fall 1999

Beckett and Québec: "Je me souviens"?

Submitted
May 13, 2008
Published
June 1, 1999

Abstract

The article analyses the interpretations of Beckett's Waiting for Godot through the work of two Québécois artists: André Brassard's mises en scène and Dominic Champagne's play La Répétition, inspired by Godot. Against the universalism of Beckett's oeuvre, Brassard and Champagne have manipulated the play to demonstrate the specificities of their culture. While Brassard's latest mise en scène returns to the Québécois theatrical traditions of vaudeville, Champagne's original play is the result of a linguistic and cultural exploration of Québec. L'article analyse les interprétations de deux artistes québécois de la pièce En Attendant Godot de Beckett. L'étude vise plus particulièrement les deux mises en scène d'André Brassard et une création originale de Dominic Champagne, La Répétition, qui s'inspire de la pièce de Beckett. A priori, l'universalisme beckettien attire les artistes, mais leur Godot devient rapidement un forum sur la spécificité québécoise. Alors que la dernière mise en scène de Brassard retourne aux traditions théâtrales québécoises du vaudeville, la pièce de Champagne résulte d'une exploration linguistique et culturelle du Québec.