Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 20 Number 2 / Fall 1999

"A Different Kind of the Same Thing": Narrative, Experiential Knowledge, and Subjectivity in Susan Glaspell's Trifles and Sharon Pollock's Blood Relations

Submitted
May 13, 2008
Published
1999-06-01

Abstract

This essay uses theories of narrative to examine how Susan Glaspell's Trifles and Sharon Pollock's Blood Relations reflect and resist the ability of narratives to construct identities, create moral meanings, and impose truths. It also explores the dramatisation of experiential knowledge as a means of building communities. Blood Relations' meta-theatrical self-consciousness, resistance to moral meaning through a refusal of narrative closure, and ambivalence towards the representative nature of personal experiences, in contrast to Trifles' naturalism, narrative conclusion, and confidence in the assumption of shared women's experiences reflect changes in feminisms, theoretical understandings of experiential knowledge, and strategies for the stage representation of women. L'essai fait appel aux théories de la narration pour examiner comment Trifles (Susan Glaspell) et Blood Relations (Sharon Pollock) correspondent aux capacités de la narration et y résistent à la fois en vue de construire des identités, créer des sens moraux et imposer des vérités. Il examine également la dramatisation de la connaissance expérientielle comme moyen de construction des communautés. La conscience de soi méta théâtrale faisant partie de Blood Relations, la résistance à la signification morale par le refus d'une fermeture sur le plan narratif et l'ambivalence à l'égard de l'aspect représentatif des expériences personnelles contrastent avec le naturalisme que propose Trifles, sa conclusion narrative et la confiance en la supposition voulant que les expériences partagées par les femmes correspondent aux changements du féminisme, aux compréhensions théoriques de la connaissance expérientielle et aux stratégies de représentation sur scène de la femme.