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Articles

Volume 22 Number 1 / Spring 2001

Glace Bay to Hollywood: A Political Journey

Submitted
May 13, 2008
Published
2001-01-01

Abstract

This essay examines how Wendy Lill's The Glace Bay Miners' Museum and Gerry Wexler/Mort Ransen's Margaret's Museum re-interpret the politics of Sheldon Currie's short story "The Glace Bay Miners' Museum" through their choice of dramatic structures, characterizations, and titles. The two adaptations highlight, develop, and privilege different aspects of the source material to suit the distinct features of theatre and film, as well as their target audiences. I argue that Lill's stage play, with its emphasis on union and workers' rights, overtly foregrounds the political; whereas by privileging the love story, Wexler/Ransen's film initially appears to de-emphasize the political. Dans cette étude j'analyse la ré-interprétation de The Glace Bay Miners' Museum de Sheldon Currie faite par Wendy Lill dans The Glace Bay Miners' Museum et par Gerry Wexler/Mort Ransen dans Margaret's Museum. Je compare leur choix de structures dramatiques, d'interprétation de personnages, et de titres. Les deux adaptations soulignent, dévelopent et privilégient différents aspects de leur source pour s'adapter aux conventions du théâtre et du cinéma, et aussi pour convenir aux publics ciblés. Je propose que la pièce de théâtre de Lill, en insistant sur les droits des ouvriers et du syndicat, met ouvertement en évidence le côté politique; par contre, en insistant sur l'histoire d'amour, le film de Wexler/Ransen semble diminuer l'aspect politique.