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Articles

Volume 22 Number 1 / Spring 2001

The Mirror Remade: Cultural Affirmation in the Plays of Herménégilde Chiasson

Submitted
May 13, 2008
Published
2001-01-01

Abstract

This article, originally published in Les théâtres professionnels du Canada francophone entre mémoire et rupture, examines how the dramaturgy of Herménégilde Chiasson is an extension of his commitment to cultural affirmation in Acadian artistic expression. Chiasson has been a dominant figure in Acadian visual and performance arts for twenty-five years. Despite the remarkable variety of his plays, they consistently hinge on auto-referential and metatheatrical techniques that force the audience into a self-conscious relationship with the images depicted, whether traditional or iconoclastic. The result of this kind of post- Brechtian self-conscious bracketing of representations of Acadia is a thoughtful awakening and reaffirmation of contemporary cultural consciousness in modern Acadia. Cette article, publié initialement dans Les théâtres professionnels du Canada francophone entre mémoire et rupture, explore la dramaturgie d’Herménégilde Chiasson et son engagement envers l’affirmation culturelle dans les arts acadiens. La voix de M.Chiasson a été omniprésent sur les scènes et dans les galéries d’Acadie depuis vingt-cinq ans. Malgré les importantes différences en ce qui a trait aux détails et aux approches particulières, toutes les pièces de Chiasson, utilisent constamment et immanquablement des techniques auto-référentielles et métathéâtrales pour forcer le public de découvrir des nouvelles relations avec les images représentées, quelles soient traditionnelles ou iconoclastes. Ce qui ressort avant tout de cette forme d’encadrement post- Brechtien des représentations de l’Acadie est une réaffirmation réfléchie de la conscience culturelle de l’Acadie moderne.