Self-Portrait of the Artist as Radical Feminist in Experimental Theatre: Joie by Pol Pelletier
Abstract
Pol Pelletier (comédienne, metteure en scène, dramaturge, enseignante, fondatrice de théâtre, et directrice artistique) est l'une des rares femmes artistes du théâtre qui a publié et performé des oeuvres théoriques sur le jeu. Elle s'est donné l'objectif radical de changer la pratique du théâtre, et du monde même. Elle voulait que les femmes découvrent des mythologies qui résonnent avec leurs expériences et qu'elles arrivent ainsi à jouer des rôles forts et authentiques. De telles mythologies et de tels rôles restent encore rares sur les scènes d'aujourd'hui. À la base de la pratique et de la position théorique de Pelletier figure la conviction que les femmes doivent se débarrasser d'idéologies et de conventions reçues qui limitent de façon dange-reuse le plein exercice de l'esprit, du corps et de la voix. Entre 1975 et 1985 Pelletier s'engageait vigoureusement au théâtre expérimental et à la création collective, jusqu'au point de fonder le premier théâtre féministe permanent du Canada, le Théâtre Expérimental des Femmes. Joie, créée en 1990, est la première pièce d'une trilogie dramatique où Pelletier fait rétrospectivement le point sur les réussites éblouissantes et les déceptions écrasantes de cette période expérimentale. C'est la re-création d'une tranche de sa vie. C'est en même temps une performance dramatique et un programme théorique pour le renouveau non-sexiste du théâtre.Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The Editors will be responsible for the usual functions of copyediting on this article. The Author will be given an opportunity to review the final version of the article (prior to typesetting), but if (s)he fails to return it by the date requested, production and publication will proceed without the Author's approval.
2. The Author undertakes that permission to publish the article has not been assigned previously elsewhere.
3. The Author agrees to provide copies of letters of permission to reproduce material from other publications in this contribution where such permission is required.
4. The Author agrees to secure all permissions required for the printing of photos or illustrations.
5. The Author is entitled to two free (print) copies of the issue in which the article appears.
6. The Author agrees to refer to the Editors any subsequent requests to publish the article or substantial portion thereof in any printed or electronic publication. The Journal will normally obtain a standard fee for reprinting, the amount of this fee to be fixed from time to time; this fee will be divided equally with the Author. The Editors will accede to any requests by the Author to use part or all of the article in a work published under the Author's exclusive or joint authorship or editorship, provided that suitable acknowledgment of its first appearance is made, and in such cases no fee for reprinting shall be payable to the Journal. The purpose of this clause is to protect both the Author and Journal from unauthorized or illegitimate use of the article.
7. If requested by the Author in advance in any particular case, the fee for reprinting may be waived by the Editors.
Additional or Alternative Clauses: Subject to the above conditions, and in consideration of the Publisher undertaking to subsidize costs of the publication of the article, the Author assigns to the Journal the exclusive world rights to the article in its present, or substantially its present form (in both print and electronic publication), and the parties agree upon the foregoing terms for themselves and their respective executors, administrators, assigns or successors.