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Articles

Volume 32, Number 1 (2011)

Amy Sternberg’s Historical Pageant (1927): The Performance of IODE Ideology during Canada’s Diamond Jubilee

Submitted
June 24, 2011
Published
2011-05-01

Abstract

In 1927, sixty-five chapters of the Imperial Order Daughters of the Empire (IODE) staged Amy Sternberg’s Historical Pageant in Toronto to celebrate Canada’s Diamond Jubilee. Accessing primary source documentation, this article argues that Sternberg’s production constructed and conveyed IODE ideology by placing female agency in the service of liberal imperialism. Specifically, the female allegorical and historical characters in the pageant provide an index of values that emphasized the role of women in creating a strong Canada closely aligned with a venerated British Empire. Beyond the script and the stage, the program for the production and press clippings suggest that the IODE used Historical Pageant to promote itself as a modern organization in which female leadership fostered civically engaged action while simultaneously and subtly re-inscribing the traditional hierarchical social structure of the British Empire within Canada. In these ways, Historical Pageant reminds historians of the necessity to consider how theatre has been used by Canadian women to assert their political views publicly even when those views espouse ideology that is no longer acceptable. Résumé En 1927, soixante-cinq sections locales de l’Ordre impérial des filles de l’Empire (IODE) ont mis en scène le Historical Pageant de Amy Sternberg à Toronto pour célébrer le jubilé de diamant du Canada. Dans cet article, l’auteure fait valoir, à partir de références documentaires de première main, que le défilé historique de Steinberg a servi à construire et à communiquer l’idéologie de l’IODE en mettant l’action des femmes au service de l’impérialisme libéral. Plus précisément, les personnages allégoriques et historiques de sexe féminin mis en scène dans la production constituent un répertoire de valeurs qui met l’accent sur le rôle des femmes dans la création d’un Canada fort, en conformité avec le vénérable Empire britannique. Au-delà du scénario et de la mise en scène, le programme de la pièce et les articles parus dans les journaux laissent entendre que l’IODE s’est servi du Historical Pageant afin de se promouvoir en tant qu’organisme moderne au sein duquel les leaders de sexe féminin invitaient la population à l’engagement civique tout en reproduisant subtilement la hiérarchie sociale traditionnelle de l’Empire britannique au Canada. Ainsi, le Historical Pageant rappelle aux historiens qu’il faut voir comment les Canadiennes se sont servies du théâtre pour affirmer publiquement leurs opinions politiques, même quand ces dernières endossent une idéologie devenue désuète.