Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 31, Number 1 (2010)

Haunted by The Cradle Will Rock: History and Adaptation in Jason Sherman’s It’s All True

Submitted
December 22, 2010
Published
2010-01-01

Abstract

It’s All True (1999), Jason Sherman’s play about the 1937 premiere of Marc Blitzstein’s proletarian musical The Cradle Will Rock, brings together two central elements of Sherman’s work: historically-based political theatre and adaptation. In choosing to dramatize the events leading up to the opening night of The Cradle Will Rock, Sherman stages an iconic episode in the history of American political theatre that resonates with current concerns about state funding for the arts and uses it to construct a debate about the social function of theatre today. It’s All True exemplifies the complex nature of adaptations: it is not only "haunted" by its numerous sources; it is also productive, giving new life to them through appropriation, most notably to The Cradle Will Rock itself. Although, due to copyright restrictions, It’s All True uses neither Blitzstein’s music nor his lyrics, The Cradle Will Rock is a ubiquitous presence in Sherman’s play, providing an alternative structure focusing on proletarian heroes rather than celebrities, including gender in its political analysis, and eschewing a linear narrative in favour of an exposé of the circumstances leading up to the celebrated opening night of Blitzstein’s legendary music drama. Résumé It’s All True (1999), la pièce de Jason Sherman sur la première de la comédie musicale prolétaire The Cradle Will Rock de Marc Blitzstein en 1937, réunit deux éléments centraux de l’œuvre de Sherman : le théâtre politique s’appuyant sur des faits historiques et l’adaptation. En choisissant de donner une forme dramatique aux événements menant à la première de The Cradle Will Rock, Sherman met en scène un épisode iconique de l’histoire du théâtre politique américain qui trouve écho dans les préoccupations actuelles à l’égard du financement des arts par l’État et l’utilise pour construire un débat sur la fonction sociale du théâtre aujourd’hui. It’s All True exemplifie la nature complexe de l’adaptation : non seulement est-elle « hantée » par ses nombreuses sources, mais elle leur donne une nouvelle vie en se les appropriant – c’est le cas, notamment, de la pièce The Cradle Will Rock. Des restrictions liées aux droits d’auteur font en sorte qu’on ne retrouve dans It’s All True ni la musique ni les paroles de Blitzstein, et pourtant The Cradle Will Rock est omniprésente dans la pièce de Sherman. Elle lui fournit une structure peu conventionnelle qui met l’accent sur des héros prolétaires plutôt que sur des célébrités, intègre la question du genre dans son analyse politique et évite la narration linéaire en faveur d’un exposé des circonstances menant à la célèbre première de la légendaire comédie musicale de Blitzstein.