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Articles

Volume 31, Number 1 (2010)

Two Patterns of Touring in Canada: 1896 To 1914

Submitted
December 22, 2010
Published
2010-01-01

Abstract

In the period immediately preceding the First World War, cities in Canada were regular stops on the commercial touring system. Companies were sent out from New York by major producers and integrated two types of stops into their routes—those booked directly by the producers and those booked via entrepreneurs who operated their own circuits of theatres. Entertainments Ltd., a corporation with both New York owners, the Shubert brothers, and a Canadian owner, Lawrence Solman, operated the Royal Alexandra in Toronto which is given as an example of a directly controlled theatre. Ambrose Small’s group of theatres covering stops in Ontario is given as an example of circuit-booked theatres. Producers in this era had to integrate both types of stops into their schedules to achieve full touring schedules and maintain the profitability of their companies. Résumé Juste avant la Première Guerre mondiale, plusieurs villes canadiennes figuraient régulièrement sur le circuit des tournées commerciales. Des compagnies y étaient envoyées depuis New York par de grands producteurs, et leur itinéraire comptait deux types d’arrêts — ceux qu’avaient réservé les producteurs directement et ceux que retenaient des entrepreneurs gérant leurs propres circuits de théâtres. Entertainments Ltd., une compagnie qui appartenait à deux New-Yorkais, les frères Shubert, et à un Canadien, Lawrence Solman, exploitait le Royal Alexandra de Toronto, qui est cité en exemple d’un théâtre contrôlé directement. Le cas d’Ambrose Small, qui gérait une série de théâtres en Ontario, est un exemple de théâtres réservés par circuit. Les producteurs de l’époque devaient faire appel aux deux types d’arrêts pour remplir les horaires de tournée et veiller à la rentabilité de leurs compagnies.