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Articles

Volume 29, Number 2 (2008)

From Performing Wholeness to Providing Choices: Situated Knowledges in Afrika Solo and Harlem Duet

Submitted
December 22, 2010
Published
2008-06-06

Abstract

This paper considers two plays by Djanet Sears, Afrika Solo and Harlem Duet, under the rubric of feminist standpoint positioning. The situated knowledges of standpoint positioning avoid the "god trick," as Donna Haraway puts it, of the objectivist approach, but lead to other anxieties and limitations around subjectivity and agency. Both plays consider the performative and contextual nature of identity, but their spectatorial relationships offer different paths to agency and knowledge and challenge us to entertain certain epistemological shifts. Résumé Cet article porte sur deux pièces écrites par Djanet Sears, Afrika Solo et Harlem Duet, en privilégiant la théorie de positionnement féministe. Le savoir acquis en situation qui caractérise la théorie de positionnement permet d’échapper au « stratagème divin » (god trick) comme l’appelle Donna Haraway, d’une approche objectiviste, mais entraîne d’autres questions quant à la subjectivité et au rôle d’agent. Les deux pièces examinent la nature performative et contextuelle de l’identité, mais la relation établie avec le spectateur dans chacun des cas débouche sur différentes présentations du rôle de l’agent et du savoir et nous propose d’examiner certains changements d’ordre épistémologique.