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Articles

Volume 29, Number 2 (2008)

Free Fall: the STATE of Interdisciplinary and Experimental Performance: (a netless net)

Submitted
December 22, 2010
Published
2008-06-06

Abstract

What status does experimental and interdisciplinary performance currently have, and where might its future lie? Into what relationship(s) with various forms of institutionality has it settled, and what impact(s) might this have on its present and future development? Is its support by the Canada Council simply an entrenchment of its marginality? This paper is a meditation on these questions, using as a case study Toronto’s Free Fall Festival, one of the most recent additions to an expanding network of experimental and institutional festival venues across Canada. Tracing the dangers and the necessities of institutionalization in a contemporary economic and cultural landscape, Stedman attempts not to answer the aforementioned questions, but to bring this vital and under-represented discourse into greater focus. Résumé Quel est le statut aujourd’hui de la performance expérimentale et interdisciplinaire? Quel avenir lui est réservé? Quel est son rapport avec diverses formes d’institutionnalisation, et quels effets cette situation peut-elle avoir sur son état actuel et futur? L’appui que lui accorde le Conseil des Arts du Canada ne fait-il que renforcer sa marginalité? Cet article est une réflexion sur toutes ces questions, à partir de l’exemple du Festival Free Fall de Toronto, l’un des plus récents ajouts à un réseau toujours en expansion de festivals expérimentaux et institutionnels au Canada. En soulignant les dangers et les besoins de l’institutionnalisation dans un paysage économique et culturel contemporain, Stedman cherche non pas à répondre à toutes ces questions, mais bien à mieux situer un discours essentiel et sousreprésenté.