Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 30, Numbers 1 and 2 (2009)

Building a Canadian Disability Arts Network: an Intercultural Approach

Submitted
September 1, 2009
Published
2009-01-01

Abstract

A growing body of scholarship highlights the critical import of interdisciplinary dialogue between performance studies and disability studies. This dialogue seems particularly relevant for intercultural performance studies and in this essay I argue that an emerging Canadian disability arts presenters’ network offers a useful opportunity for such an exchange. The metaphor of the network also provides a model for thinking about intercultural creation in ways that favour ongoing dialogue and debate over consensus. Since its inaugural meeting in 2006, this network has drawn together pioneering presenters of disability arts and cultural events, each involving a significant theatre component, from across Canada. Canadians have shown considerable leadership in local and international disability arts and cultural movements but there has hitherto been little coordination between presenters or professional support on a national level. This network’s origins, membership, activities, and arguments shed light on diverse disability cultures at play in Canada and press intercultural performance studies to include disability as an important identity rubric while also attending to this diversity. Résumé Un nombre croissant de recherches montrent l’importance du dialogue interdisciplinaire entre les chercheurs en théâtre et ceux dont les travaux s’intéressent à la condition des personnes handicapées. Ces échanges semblent être particulièrement pertinents pour les recherches en performance interculturelle. Dans cet article, Johnston fait valoir qu’un nouveau réseau canadien de diffuseurs des arts de l’invalidité constitue un site utile pour de tels échanges. La métaphore du réseau est à son tour un modèle qui nous permet de réfléchir à la création interculturelle de façon à favoriser le dialogue et le débat dans l’optique d’un consensus. Depuis sa première rencontre en 2006, ce réseau réunit des diffuseurs pionniers dans la présentation des arts et des événements culturels pour personnes handicapées. Répartis à travers le Canada, ils comprennent d’importants volets théâtraux. Le Canada a fait preuve de leadership dans les mouvements locaux et internationaux portant sur les arts et la culture de l’invalidité, cependant peu de contacts ont été établis à l’échelle nationale entre les diffuseurs et les services d’appui professionnels. Les origines, la composition et les activités du réseau canadien, ainsi que les arguments mis de l’avant par ses membres, aident à mieux comprendre les diverses cultures des personnes handicapées au Canada et démontrent que les études de performance interculturelle doivent inclure l’invalidité comme importante rubrique identitaire et prendre en compte sa diversité