Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 28, Number 2 (2007)

Storytelling as a Learning Trigger in Educational Drama

Submitted
February 20, 2009
Published
2007-06-06

Abstract

Storytelling is part of nearly everyone’s experience since tender childhood. It is on the basis of this premise that we proposed, with a group of art education university students, to choose and interpret a story in order to present it to first-grade elementary students. It is by searching in their memory and recounting their personal memories that the university students started the activity and then engaged in the process of creation and interpretation of the tale for the elementary students. Through the use of questionnaires, journal reflections, and field notes, this article examines this experiment. In addition, the position of the organizer or the professor, who must create favourable conditions so that the activity progresses well (from the choice of the tale to the presentation in front of young children), will be explored. Résumé Le conte fait partie de l’expérience de chacun depuis la tendre enfance. C’est en partant de cette prémisse que nous avons proposé à un groupe d’étudiants en éducation artistique à l’université de choisir et d’interpréter un conte à des élèves de première année. C’est en fouillant dans leur mémoire et en se remémorant leurs souvenirs personnels que ces étudiants ont amorcé cette activité et se sont engagés dans un processus de création et d’interprétation d’un conte. Un questionnaire, un journal de bord ainsi que des notes personnelles nous ont permis de faire l’analyse de cette expérience. De plus, nous avons étudié les conditions à mettre en place par l’animateur ou le professeur afin que l’activité se réalise de façon progressive (en partant du choix du conte jusqu’à la présentation devant des enfants).