Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 28, Number 2 (2007)

Drama, Role Theory, and Youth: Implications for Teacher Education

Submitted
February 20, 2009
Published
2007-06-06

Abstract

This paper examines the music/performances of popular Rap artist Eminem to discuss the way that role theory, as developed by Jacob Moreno through his work in psychodrama, is reflected in Judith Butler and Debra Britzman’s poststructuralist conceptions of identity. Role theory has exciting implications for teacher education—both for teachers doing drama with youth and for student teachers engaged in developing their roles as teachers. Performative explorations, through which spaces are opened for creative agency and the negotiation of identities, can become empowering occasions. Résumé Cet article porte sur la musique et la performance du populaire musicien rappeur Eminem; il est sous-tendu par la théorie du jeu de rôle comme l’a développée Jacob Moreno dans son travail portant sur le psychodrame et sur lequel ont réfléchi Judith Butler et Debra Britzman dans une perspective post-structuraliste de l’identité. La théorie du jeu de rôle comporte des avenues intéressantes aussi bien pour les enseignants d’art dramatique auprès des jeunes que pour les étudiants en formation universitaire découvrant leur rôle de futurs enseignants. Des explorations théâtrales ouvrant à des espaces de création et de négociation identitaire favorisent la responsabilisation de chacun.