La paranda garifuna en Amérique centrale : de sa redécouverte à son internationalisation grâce au studio d’enregistrement
PDF

How to Cite

Barnat, O. (2010). La paranda garifuna en Amérique centrale : de sa redécouverte à son internationalisation grâce au studio d’enregistrement. MUSICultures, 37. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/20229

Abstract

Alors que la paranda garifuna semblait inéluctablement vouée à une disparition prochaine en Amérique centrale (du fait de la raréfaction de ses interprètes conjuguée à son impopularité auprès des jeunes), son entrée récente dans les studios d’enregistrement locaux représente un processus inédit de patrimonialisation musicale – aujourd’hui relayé par le puissant engouement qu’elle suscite chez l’ensemble des musiciens et producteurs locaux. Au sein de la création musicale locale, de nouvelles compositions – apparues dans le cadre de productions soigneusement adaptées aux attentes des auditeurs internationaux de world music – font appel à des influences inédites, aujourd’hui largement partagées par la majorité des acteurs de la scène musicale contemporaine.
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).