Patrimonialisation des traditions musicales : l’exemple de deux processus distincts au Brésil
PDF

How to Cite

Parent, M.-C. (2010). Patrimonialisation des traditions musicales : l’exemple de deux processus distincts au Brésil. MUSICultures, 37. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/20226

Abstract

L’auteure présente ici deux processus de patrimonialisations étudiés au Brésil suivis de quelques observations sur leurs répercussions. Le premier processus s’inscrit dans une volonté politique et vise à accorder des conditions et un statut particuliers à une pratique traditionnelle artistique, tandis que le second propose une appropriation du patrimoine culturel et artistique afro-brésilien dans un objectif de développement culturel et social. À l’inverse de l’approche politique du patrimoine, l’auteure montre ici qu’une conception vivante et dynamique du patrimoine culturel vivant vient davantage rejoindre l’individu au sein du collectif en mettant notamment de l’avant la singularité du patrimoine.
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).