L’institutionnalisation de l’ethnomusicologie : les contours de la discipline en question (1950-1977)
PDF

How to Cite

Mayaud, I. (2010). L’institutionnalisation de l’ethnomusicologie : les contours de la discipline en question (1950-1977). MUSICultures, 37. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/20225

Abstract

L’ethnomusicologie en tant que discipline appelée « ethnomusicologie » est récente, la dénomination étant admise par la communauté scientifique dans la décennie 1950-1960. L’introduction de la nouvelle appellation participe alors du processus de disciplinarisation et s’accompagne d’une production théorique et conceptuelle sans précédent. Cet article se propose d’apporter un éclairage sur cette période en se fondant sur l’analyse des écrits théoriques francophones et anglophones publiés entre 1950 et 1977. L’examen de ces écrits paraît d’autant plus fécond qu’ils renvoient à des enjeux pour partie toujours d’actualité : la question des contours de la discipline entre en effet en résonnance avec les problématiques contemporaines de territorialités musicales.
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).