Projection d’enjeux sur le patrimoine musical paysan : analyse des phénomènes revivalistes au Salento (Italie du Sud)
PDF

How to Cite

Gervasi, F. (2010). Projection d’enjeux sur le patrimoine musical paysan : analyse des phénomènes revivalistes au Salento (Italie du Sud). MUSICultures, 37. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/20223

Abstract

Dans la foulée de la world music internationale et des tendances glocal des années 1990, les intellectuels et les politiciens du Salento. – région au sud de l’Italie – engagent autour du patrimoine musical paysan un processus de construction identitaire orienté vers le développement touristique et socioéconomique du territoire. La réflexion développée au cours de cette étude vise à expliquer comment une pratique musicale préexistante peut prendre des connotations symboliques inédites à l’intérieur d’un nouveau contexte historique et socioculturel, et comment la musique se voit modifiée en ce sens. Le territoire dont il est question se prête de surcroît assez bien à cette démonstration, étant donné qu’un mouvement revivaliste s’était déjà développé une première fois durant les années 1970 sous l’influence du folk revival américain.
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).