« Moi je préfère danser et me taire » : un engagement altermondialiste désengagé?
PDF

How to Cite

Préfontaine, J. (2013). « Moi je préfère danser et me taire » : un engagement altermondialiste désengagé?. MUSICultures, 38(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/20204

Abstract

Malgré son appartenance l’étiquette manifestive (qui allie la fête et l’engagement), l’auteur-compositeur-interprète Tomás Jensen se fait aussi très cynique dans ses chansons, attitude qui paraît aux antipodes de celle du chanteur engagé traditionnel. Partant de ces constats, on postulera que la notion d’engagement, portée par des idéologies totalisantes, est aujourd’hui incompatible avec les modes de pensée postmodernes. À partir de cet antagonisme, les artistes engagés auraient créé une façon contemporaine d’envisager l’engagement. Le présent article se propose de questionner ces hypothèses en centrant son propos autour de Jensen pour dégager la nouvelle éthique de l’engagement qui s’y profile
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).