Volume 29, Number 2 (2002)
Series

Environmental Marine Geoscience 4. Continental Shelf Sediment Transport Studies in Canada: Principal Scientific Advances and Future Directions

Michael Z. Li
Geological Survey of Canada (Atlantic), Bedford Institute of Oceanography, Dartmouth, Nova Scotia
Dave E. Heffler
Geological Survey of Canada (Atlantic), Bedford Institute of Oceanography, Dartmouth, Nova Scotia
Published June 6, 2002
How to Cite
Li, M. Z., & Heffler, D. E. (2002). Environmental Marine Geoscience 4. Continental Shelf Sediment Transport Studies in Canada: Principal Scientific Advances and Future Directions. Geoscience Canada, 29(2). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/4116

Abstract

This article, the second of two companion papers, reviews the principal scientific advances in shelf sediment transport studies in Canada, and projects future research directions. Development of new sensors and boundary layer models has led to significant improvement in our under-standing of wave-current dynamics and sediment transport processes on continental shelves. Bed shear stress and bottom roughness are found to be strongly enhanced by the interaction between waves and currents. Explicit sediment transport thresholds and ripple predictors for combined waves and currents have been proposed and partly tested. Sand resuspension strongly depends on the development of bedforms. Multibeam mapping, in combination with coring and seismic/sidescan data, has significantly improved our knowledge of the morphology and stability of sand ridges on outer-shelf sand banks. Sediment transport models have been significantly upgraded and calibrated based on advances in combined-flow bottom boundary layer dynamics and new in situ measurements of sediment transport. The improved models have been applied to predict regional sediment transport patterns on several Canadian continental shelves. Based on this and other reviews, future research priorities have also been identified. Résumé Dans cet article, le second de deux sur le sujet, on décrit les principales percées scientifiques dans le domaine du transport des sédiments côtiers au Canada ainsi que des pistes de recherches à venir. La mise au point de nouveaux capteurs et de nouveaux modèles sur les couches limites a considérablement amélioré nos connaissances sur les interactions vagues-courants ainsi que sur les processus de transport des sédiments sur les plateaux continentaux. On s'est rendu compte que la contrainte de cisaillement ainsi que l'accentuation du relief du fond sont fortement tributaires de l'action combinée des vagues et des courants. Des seuils de mise en mouvement ainsi que des prédicteurs de formation de ride liés à des combinaisons de vagues-courants particuliers ont fait l'objet de tests partiels. La remise en suspension du sable est fonction de la configuration des lits. L'utilisation de la cartographie à faisceaux multiples et des données de forages combinés avec les données de levées sismiques et de sonar latéral a permis d'améliorer considérablement nos connaissances sur la morphologie et la stabilité des crêtes des bancs de sables de la partie extérieure du talus continental. Les modèles de transport des sédiments ont été considérablement améliorés et calibrés grâce à des découvertes dans le domaine de la dynamique des flux combinés des couches limites sur les fonds marins ainsi que par de nouvelles mesures in situ du transport des sédiments. Ces modèles améliorés ont été utilisés comme outils de prédiction des caractéristiques régionales du transport des sédiments en plusieurs endroits du plateau continental canadien. Aussi, à partir de la présente revue et d'autres, des pistes de recherche prioritaires ont été décrites.