Volume 29, Number 1 (2002)
Series

Environmental Marine Geoscience 3. Continental Shelf Sediment Transport Studies in Canada: Theories and Recent Technology Advances

Michael Z. Li
Geological Survey of Canada (Athntic), Bedford Institute of Oceanography, Dartmouth, Nova Scotia.
David E. Heffler
Geological Survey of Canada (Athntic), Bedford Institute of Oceanography, Dartmouth, Nova Scotia.
Published March 3, 2002
How to Cite
Li, M. Z., & Heffler, D. E. (2002). Environmental Marine Geoscience 3. Continental Shelf Sediment Transport Studies in Canada: Theories and Recent Technology Advances. Geoscience Canada, 29(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/4111

Abstract

This article, the first of two companion papers, provides a review of recent progresses in shelf sediment transport theories and technological advances. Surficial geology and bedform mappings in the 1970s first demonstrated the existence of various bedforms over much of the Canadian shelves, and were used to deduce sediment transport processes and pathways on these shelves. Development of in situ instruments and sparse field measurements started in the early 1980s; meanwhile, primitive sediment transport models were also developed. In the last 15 years, electromagnetic current meters and optical back-scatter sensors continue to be the popular choices for velocity and suspension measurements. But various acoustic sensors provide non-intrusive, high-resolution measurements and are thus more promising. The instrumented platform RALPH developed at the Geological Survey of Canada has been continually upgraded and improved to stay at the cutting edge of shelf sediment transport technology. Sediment transport models have been significantly upgraded and calibrated based on advances in combined-flow bottom boundary layer theory and new in situ sediment transport measurements. Résumé Ce premier article de trois présente une description des progrès récents sur les théories du transport des sédiments côtiers et sur les avancées technologiques en la matière. Au cours des années 1970, les travaux de géologie des dépôts meubles et de cartographie des fonds marins ont permis la définir une variété de formes des fonds marins sur une grande partie des plates-formes canadiennes, ce qui a permis de déduire les mécanismes de transport sédimentaires à l'œuvre ainsi que les voies empruntées sur ces plates-formes. Au début des années 1980, des instruments in situ ont été mis au point et quelques mesures de terrain ont été prises alors que les premiers modèles de transport des sédiments étaient élaborés. Durant les 15 dernières années, les courantomètres électromagnétiques et les capteurs à rétrodiffusion optique ont continué d'être les instruments privilégiés pour la mesure des paramètres de vitesse et de suspension. Cependant, divers détecteurs acoustiques qui permettent des mesures non-intrusives et de haute résolution ont un avenir plus prometteur. La plate-forme d'instruments RALPH, qui a été mise au point à la Commission géologique du Canada, a continuellement été modernisée et maintenue à la fine pointe de la technologie du transport des sédiments côtiers. Les modèles de transport des sédiments côtiers ont été considérablement raffinés grâce aux avancées de la théorie des écoulements mixtes des couches limites ainsi que des mesures in situ du transport des sédiments.