Volume 28, Number 3 (2001)
Series

Earth Science Education 4. Geoliteracy Canada, A National Geoscience Education Initiative

John J. Clague
Department of Earth Sciences, Simon Fraser University, Burnaby, British Columbia.
Robert J. W. Turner
Geological Survey of Canada, Vancouver, British Columbia.
Jennifer Bates
Geological Survey of Canada, Dartmouth, Nova Scotia.
Fran Haidl
Fran Haidl Saskatchewan Energy and Mines, Regina, Saskatchewan.
Alan V. Morgan
Department of Earth Sciences, University of Waterloo, Waterloo, Ontario.
Christy Vodden
Geological Survey of Canada, Ottawa, Ontario.
Published September 9, 2001
How to Cite
Clague, J. J., Turner, R. J. W., Bates, J., Haidl, F., Morgan, A. V., & Vodden, C. (2001). Earth Science Education 4. Geoliteracy Canada, A National Geoscience Education Initiative. Geoscience Canada, 28(3). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/4094

Abstract

Earth scientists are collectively responsible for ensuring that geoscience knowledge is incorporated into decisions about land use in Canada. The future of our discipline depends to a considerable extent on an educated public that realizes the value of earth science information. The vitality of earth sciences also depends on our ability to convince bright students to enter our profession. In this paper, we propose an initiative in geoscience education, Geoliteracy Canada, based on expanded delivery of, and better linkages among, four national programs and an upcoming international conference. The programs that underpin this initiative are EdGEO, EarthNet, WAT ON EARTH, and Geoscape Canada. These national programs are linked, in turn, to the many local and regional geoscience education enterprises across the country. The Canadian Geoscience Education Network, the education committee of the Canadian Geoscience Council (CGC), will provide national co-ordination of the initiative. Résumé C'est la responsabilité de tous et chacun des géoscientîques de faire en sorte que les connaissances géoscientifiques soient prises en compte lors de toute décision concernant l'utilisation des terres du Canada. L'avenir de notre discipline dépend en grande partie des perceptions d'une population consciente de la portée des informations géoscientifiques. La vitalité des sciences de la Terre dépend aussi de notre capacité à attirer les meilleurs étudiants dans notre profession. Dans le présent article, nous proposons un projet d'éducation en géoscience, « Géolittératie Canada », visant à accroître les activités et les interrelations entre quatre programmes nationaux et une prochaine conférence internationale. Les programmes formant l'assise de ce projet sont Edgeo, GéoNet, WAT ON EARTH, et Géopanorama du Canada. Ces programmes nationaux sont eux-mêmes rattachés à de nombreux projets géoéducatifs locaux et régionaux à travers lepays. Le Canadian Geoscience Education Network (Réseau canadien d'éducation géoscientifique), le comité d'éducation du Conseil géoscientifique canadien (CGC), assurera la coordination nationale de cette initiative.