Volume 28, Number 3 (2001)
Articles

The United States of America: A Cornerstone of the World Gem Diamond Industry In the 20th Century

A. A. Levinson
Department of Geology and Geophysics, University of Calgary, Calgary, Alberta.
F. A. Cook
Department of Geology and Geophysics, University of Calgary, Calgary, Alberta.

Published 2001-09-09

How to Cite

Levinson, A. A., & Cook, F. A. (2001). The United States of America: A Cornerstone of the World Gem Diamond Industry In the 20th Century. Geoscience Canada, 28(3). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/4085

Abstract

Throughout the 20th century, the United States has been the primary consumer of gem-quality diamonds. From the early 1900s to 1975, it consumed at least 50% of the world's diamond supply by both weight and value; from the late 1970s to 1999, its proportion of world consumption varied from about 40-67% by weight and about 28-48% by retail jewellery value, Japan is the only other country to qualify as a major consumer of gem diamonds in the 20th century and this has occurred only since 1972. As we enter the 21st century, gem diamond consumption continues its historic pattern of extreme reliance on the buying habits of one nation, i.e., the United States. Résumé Durant tout le 20e siècle, les États-Unis d'Amérique ont été le premier consommateur de diamant de joaillerie. De 1900 à 1975, ce pays a utilisé au moins 50 % de la production mondiale, tant en poids qu'en valeur; de 1970 à 1999, sa part de la consommation mondiale de bijou a fluctuée de 40 à 67 % en poids, et de 28 à 48 % en valeur au détail. Le Japon est le seul autre pays qui peut être qualifié de consommateur important de diamant de joaillerie au 20' siècle, mais seulement depuis 1972. Depuis le début du 21e siècle, la consommation de diamant de joaillerie continue d'afficher un profil historique d'extrême dépendance des habitudes de consommation d'un unique pays, i.e., les États-Unis d'Amérique.