Volume 26, Number 1 (1999)
Series

Oil Sands Geologists in an Industry-School Partnership: A Resource and Teaching Opportunity

Jon S. Dudley
Imperial Oil Resources, Calgary, Alberta
Ted Doram
Bowness Senior High School, Calgary, Alberta
Published March 3, 1999
How to Cite
Dudley, J. S., & Doram, T. (1999). Oil Sands Geologists in an Industry-School Partnership: A Resource and Teaching Opportunity. Geoscience Canada, 26(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/4000

Abstract

In some Canadian schools earth science is offered only within general science courses. As a result, science majors may encounter little or no earth science in school. Industry-school partnerships can, however, present an excellent opportunity to overcome this shortcoming. In Alberta, such a partnership developed a credit course within the province's Career and Technology Studies Program on the earth science of oil sands for senior high school science major students. This course, through activity-based workplace site visits, resource material, and teamwork, helps students understand the relevance of their basic sciences as applied in earth science. We hope that this program and its development will be an inspiration and guide for others to initiate similar projects elsewhere in the country. Résumé Dans certaines écoles canadiennes le domaine des sciences de la Terre n'est enseigné qu'à l'intérieur d'un cours général de science. Dans ce contexte, il est possible qu'un élève ait complété des études secondaires axées sur les sciences et n'ait peu ou pas entendu parlé des sciences de la Terre. Toutefois, un partenariat entreprise privée-école secondaire peut offrir des solutions très intéressantes à ce problème. Ainsi, en Alberta, ce genre de partenariat a permis le développement d'un cours accrédité sur la géologie et les sables bitumineux, dans le cadre du programme provincial sur les carrières et les études technologiques pour les élèves des écoles secondaires ayant axé leurs études en sciences. Par des ateliers pratiques en milieu de travail, du travail en équipe et l'utilisation de matériaux prélevés sur le site, ce genre de cours aide les élèves à comprendre comment les principes scientifiques généraux s'appliquent en sciences de la Terre. Nous espérons que ce programme et ses retombées serviront d'exemple pour l'élaboration de projets similaires ailleurs au pays.