Volume 16, Number 3 (1989)
Articles

Structural evolution of the Cape Smith Belt from initial thrusting to basement-involved folding

S. B. Lucas
Lithosphère and Canadian Shield Division, Geological Survey of Canada, Ottawa, Ontario.
M. R. St-Onge
Lithosphère and Canadian Shield Division, Geological Survey of Canada, Ottawa, Ontario.
Published September 9, 1989
How to Cite
Lucas, S. B., & St-Onge, M. R. (1989). Structural evolution of the Cape Smith Belt from initial thrusting to basement-involved folding. Geoscience Canada, 16(3). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/3608

Abstract

Structures in the Cape Smith Belt record the transition during collisional deformation from (1) initial thin-skinned thrust belt growth, to (2) internal thickening of the thrust belt involving basement thrusting, and finally to (3) basement-involved, crustal-scale folding. Overprinting deformation-metamorphism relationships allow recognition of four principal stages in the history of the thrustbelt. First, south-verging, regular (piggy-back)-sequence thrusts developed above a regional basal décollement which was localized at the basement-cover contact Second, thermal equilibration of the thrust belt (20 to 30 km thick) resulted in metamorphism and the development of a ductile shear zone at its base. Third, major out-of-sequence thrust faults internally deformed the thrust belt from pre- to post-thermal peak conditions. Finally, thrust belt deformation (D1) was followed by an episode of basement- (footwall-) involved folding (D2) which continued to accommodate the north-south shortening. Résumé Les relations déformation-métamorphisme permettent de distinguer quatre stages dans l'histoire structurale de la bande du Cap Smith. Tout d'abord, des chevauche-ments en série (D1) se sont développés dunord vers le sud au dessus d'un décollement de base entre le socle et la couverture. En second lieu, l'élévation des températures reliée à un processus de ré-équilibration thermique dans les nappes de chevauche-ment (épaisseur cumulée de 20 à 30 km) a permis la formation d'une zone de cisaille-ment plastique (shear zone) à la base de la ceinture de chevauchement. En troisèmement lieu, d'importants chevauchements hors-série ont remanié les chevauchement sen-série de la zone interne pendant et aprèsle maximum thermique relié à D1. Les chevauchements hors-série se sont manifestés jusqu'aux conditions tardi-apogée thermique. Finalement, les nappes de chevauchement D1, responsables de la structuration actuelle de la bande du Cap Smith, ont été reprises par un épisode de plissement (d'axe est-ouest) du socle (D2) aucours des derniers stades de compression nord-sud.