Volume 33, Number 3 (2006)
Commentary

A Threat to Geoscience Education: Creationist Anti-Evolution Activity in Canada

Jason R. Wiles
McGill University, Evolution Education Research Centre, 3700 McTavish Street, Montréal, QC, H3A 1Y2, Canada

Published 2006-09-01

How to Cite

Wiles, J. R. (2006). A Threat to Geoscience Education: Creationist Anti-Evolution Activity in Canada. Geoscience Canada, 33(3). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/2687

Abstract

The rejection of biological and geological evolution is a pervasive problem in science education. Recent events in the United States have brought anti-evolution activity to the forefront in media coverage of science education, but Canadians are often unaware that such creationist, anti-evolution activity is present in Canada as well. In this article, various foreign and Canadian-based anti-evolution efforts that threaten biology and geoscience education are discussed. These creationist organizations and their activities may adversely influence Canadian science curricula and public understanding of evolution and science in general. SOMMAIRE Je rejet de l'idée d'évolution biologique et géologique est un problème généralisé auquel est confronté l'enseignement des sciences. Récemment, aux États-Unis, certains événements ont porté l'activisme anti-évolution à l'avant-scène de la couverture médiatique de l'enseignement des sciences, mais ici au Canada, il est fréquent que les Canadiens ne soient pas conscients qu'un tel mouvement créationniste et anti-évolution existe. Le présent article décrit divers mouvements créationnistes et anti-évolution, d'origine étrangère et canadienne, qui menace l'enseignement de la biologie et des sciences de la Terre. Les efforts de ces organisations créationnistes peuvent avoir un effet préjudiciable sur le contenu des programmes d'enseignement des sciences et sur la compréhension du public de l'évolution et des sciences en général.