Volume 33, Number 1 (2006)
Education Matters

Kindergarten Dinosaurs and Rocks: An Example of Integrating a Field-tested Lesson Plan for Geoscientists into the Alberta Curriculum

R. P.W. Stancliffe
Imperial Oil Resources, 237- 4th Ave S.W., Calgary, AB, Canada, T2P 3M9
D. A. Mann
McKenzie Lake School, 16210 McKenzie Lake Way S.E., Calgary, AB, Canada, T2Z 1L7
G. D. Mann
Imperial Oil Resources, 237- 4th Ave S.W., Calgary, AB, Canada, T2P 3M9

Published 2006-03-01

How to Cite

Stancliffe, R. P., Mann, D. A., & Mann, G. D. (2006). Kindergarten Dinosaurs and Rocks: An Example of Integrating a Field-tested Lesson Plan for Geoscientists into the Alberta Curriculum. Geoscience Canada, 33(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/2672

Abstract

Professional geoscientists have to make many presentations to colleagues, engineers, executives and accountants. However, panic is often felt when a note comes home from a child's educator looking for parents to help in teaching elementary school students. For the teacher, this is a chance to integrate many core subjects from the curriculum with the special and exciting resources available to geoscientists. This paper presents guidelines developed over time, and includes an understanding of how children learn and ask questions, the pace of the talk, and what children need to learn. In addition, data sources and gateways available to geoscientists have been included. While the premise outlined in the paper is applicable across Canada, it is based on the Alberta curriculum requirements. With these suggestions, the classroom experience is really no different than presenting to senior management, although you have to remember that your audience is shorter and does not drive a big BMW or Lexus. RÉSUMÉ Les géoscientifiques ont souvent à faire des exposés à des collègues, des ingénieurs, des dirigeants et des comptables. Cela dit, il arrive souvent qu'un sentiment de panique s'empare d'eux lorsqu'ils reçoivent une note des enseignants du primaire aux parents faisant appel aux compétences professionnelles des parents. Les enseignants y voient là une occasion de lier les thèmes du programme d'enseignement aux ressources fantastiques dont disposent les géoscientifiques. Le présent article présente les lignes directrices qui ont été validées avec le temps et décrit les modes d'apprentissage des enfants, leurs manières de poser des questions, le rythme particulier de présentation, ainsi que ce qu'ils ont besoin d'apprendre. L'article comporte aussi des références à des sources et des passerelles de données que les géoscientifiques peuvent consulter. Les principes de base présentés dans cet article peuvent s'appliquer partout à travers le pays, simplement, on les a appliqués aux exigences particulières du programme scolaire de l'Alberta. En tenant compte des suggestions offertes, on se rendra compte qu'une classe d'école n'est pas différente d'une d'un auditoire de gestionnaires; il faut simplement se souvenir que les membres de l'auditoire sont plus courts et ne conduisent pas des BM ou des Lexus.