14

BEORDERUINES.
SUMMER 1986

Depoliticizing Current Affairs

Television: The Nig

A OO e

Photos: Geoff Miles

In the third issue of border/lines, Marc Raboy offered a powerful analysis of the
ideological context and likely recommendations of the Conservative Government's Taskforce
on Communications Policy.l' One of these recommendations is likely to be some form
of "privatisation of the CBC. Readers of this magazine are likely in the riot too
distant futare to be bombarded by CBC journalists and other defenders of the Corporation with
urgent, not to say desperate, pleas for the defense of public broadcasting -- along the lines,
perhaps, of the piece Mark Starowicz, the producer of The Journal, published in a recent issue
of This Magazine.2 No doubt we will all feel we should rush to the defence of public
broadcasting, but it may be that our commitment will be halting and rather begrudging. We
may no longer recognize the CBC as a strong, serious and visible source of public political,
cultural or economic debate in this country. Certainly CBC television is no longer involved
in the representation, and therefore reproduction, of such political debate.

My concern here is to offer a close, critical analysis of the CBC's most recent, and most
highly publicised innovation: the nightly current affairs programme, The Journal. 1am
interested in seeing this new programme (in what may secm a contradictory light) as an
essentially non-political form of current affairs television; 1 am interested in the role of The
Journal as a vehicle in a larger de-politicisation of the public sphere in Canada.

The Journal as a Managerial Initiative

The Journal , launched in January 1982 after three years of in-house struggle and planning,
was by all accounts a product of two connected concerns within the CBC, There was, in the
first place, a deep anxiety over the continuing extension of American programming into all
Canadian television networks. Mark Knelman observes:

"...the CBC was spending vast sums to produce Canadian entertainment that -- with rare
exceptions such as King of Kensington - Canadians didn't want to watch. The drama
department went from bad to worse and the variety department was too pathetic even to be
worth attacking."3

The decision to run a current affairs programme five nights a week, subsequent to a news
broadcast brought forward one hour from 11 pm, was an attempt by CBC journalists to win a
Canadian andience in prime-time. It was also an attempt (the second concern of CBC
managers in 1979-82) to have Canadian politicians take the CBC more seriously, by winning
a larger audience share but also by devoting more time to these politicians' pressing concerns,
and thereby, perhaps, to influence, for the better, the CBC's budgetary appropriations,

Quite unlike the earlier CBC current affairs programme -- This Hour Has Seven Days 4--
whose public resonance and significance the CBC would allegedly like to reproduce, The
Journal is therefore a managerial (rather than essentially journalistic) initiative, As such, as
Jjournalists working elsewhere within the CBC complainingly reveal, The Journal from the
days of the final CBC decision to proceed (in March 1981), has been extraordinarily
well-financed, and, in particular, positively inundated with the very latest and most expensive
items of modern technology. The costs to other CBC programmes and departments of the
management's overwhelming moral and financial support for The Journal have been
considerable.

By Ian Taylor

As a product of managerial initiative, it is
perhaps alse not surprising that The Journal
has had

a distinctively and consistently consensual
political character to it. As early as
December 1982, George Bain was
commenting acerbically on "The Journal 's
seemingly chronic head-down incuriosity
about anything below the level of
what

the government says."> ‘We shall say more
later ourselves on The Journal 's particular
relationship (of cynicism and subservience)
to authority,

The Journal as a
Technological Form

One of the earliest decisions taken before the
launch of The Journal was that the
programme would be given the resources to
purchase electronic news-gathering (ENG)
equipment rather than having to rely on
film: ENG equipment is much more mobile
than film cameras and cuts out the need for
film processing completely. The end
product also gives the impression of being
live and eliminates the "datedness™ that some
film images imply. The programme would
routinely revolve around interviews
conducted by the hosts (in the first year,
primarily Barbara Frum and Mary Lou
Finlay) with guests located in different parts
of the world. These "double-ender”
interviews would be observed by the
audience from a position behind the host
who, in the foreground, would appear to be
looking up at an enlarged image of the guest
responding to her questions. In fact, these
interviews are conducted over an "audio
hook-up" with the host being filmed in the
studio looking at a blank screen, and the
guest being recorded by a video (ENG) crew.
The resulting video cassette is then relayed at
speed to Toronto, if necessary by satellite,
and editors piece together a conversation
apparently taking place between two talking
heads in two quite separate, sometimes very
distant, locations.




. he use of these double-enders (already in use on ABC's Nightline ) was a considerable
technological advance for the CBC. So also was the introduction of techniques allowing for
the simultaneous interview of guests located in two or three different locations in the world,
allowing the manipulation of their images, for example, through cubes spinning around the
television picture.A further innovation in The Journal has been the use of music -- a
particularly staccato, abbreviated, fast music -- to introduce, punctuate and conclude the
thirty-eight minutes of programme.® These short bursts of music not only lead the viewer
into and out of adverts; they also give the programme a sense of speedy up-to-dateness, We
sense we are being presented with very fresh information, as if we are linked to an international
information-processing network.

Even sympathetic commentators have noted that the technology in use by The Journal has
been an overwhelming determinant of the programme's form and, indeed, its internal discourse:

Al first, the flashy graphics and music seemed like a substitute for content, and the technology
. seemed to get in the way; the on-air people sometimes appeared to be talking to each other but
rarely talking to the audience. The visuals were rough, fuelling jokes about radio with

; 7
pictures.

On 20 September 1984, The Journal screened a special programme on higher education in
which nearly all participants were actually in Toronto, but were filmed in different locations
{notably at the University of Toronto, a matter of a half mile from The Journal 's own
studios), On 8 October 1984, on the occasion of the resignation of Ontario Premier Bill
Davis, The Journal carried double-ender interviews with guests at its New York, Washington
and London desks. It is not immediately obvious that such an expensive and complex set of
interviews was justified, when more measured assessments of Mr. Davis' accomplishments
were to follow on, in great number, later in the week.

But The Journal s apparent subservience to its own technological capability, which has been
made the topic of a more aesthetic or pragmatic critique, is of limited significance for our
mote political and analytic purposes. There seem to be at least three aspects of The Journal 's
use of technology that structure the programme in a routine and predictable way and which
thereby contribute to the programme's overall discursive and ideological significance:

1. Technology and an Information Culture

I have already spoken of The Journal 's use of a speedy style and, in particular, the use of
music as a means of conveying the impression of a programme that is faithfully but
breathlessly presenting "fast-breaking news". In this respect, The Journal, like As It Happens
is an expression of Mr. Starowicz's declared objective of "building an information culture” in
Canada. This "display” of "being-in-touch" is given further emphasis by the zoom shot with
which the programme always closes, showing an array of television monitors, as well as by
the shot which sometimes appears, of the presenters backed by a further array of clocks
showing the time in different major cities of the world. In reality, The Journal has no
permanent studios or reporters outside of Canada, relying instead on existing thinly-spread staff
of the CBC News, on arrangements with American networks and occasionally, on feeds from
other other English-speaking television systems (like the BBC) or American networks for
routine coverage of world events as they emerge. The only foreign coverage undertaken by The
Journal itself is when Journal reporters like Ann MacMillan are sent overseas on particular
assignements (to produce "special reports").

CBORODERLINES,
SUMMER 1986

2. Technology and the
Representation of News-Events

The rationale given within the CBC for the
whalesale rejection of film, in favour of
ENG equipment, was that film gave an
impression of outdated imagery and/or
information: the assumed logic of this
argument is that dated images or information
is unhelpful to, and unwanted by, a
television audience. It has, of course,
already been argued by critics that television
news programmes, in their constant
preoccupation with the 24-hour news round
and their overwhelming "event-orientation”,
tend to "inoculate” the presentation of news
from historical conditions for the creation
of newsworthy events. The consequences of
this event- orientation are particularly
debilitating in respect to foreign news,
Gattung and Ruge's classic paper on the
coverage of foreign news in American and
European newspapers shows how popular
knowledge of conditions in particular parts
of the world becomes reduced to a
stereotyped and superficial knowledge of
discrete events that have béen the subject of
headline treatment in mass circulation
newspapers.® How many Europeans
understood the issue which Québec posed for
a federal Canada in the Mid-1970s? How
many North Americans understand the
sources of the "troubles” in Northern Ireland
or the full significance and impact of
"Thatcherism" in the United Kingdom?

This process is exacerbated, in the case of
The Journal, by the ideological priority that
is placed on the modemity or up-to-dateness
of "the image”. The assumption is that the
"information-processing” that is required in
successful television is the processing only
of information about immediately
developing events.

15




16

3. Technology and the Position of
the Audience

The Journal opens every evening with a
shot of what appears, a little ambiguously,
to be a keyhole. As the voice-over
announces the "headlines” for the
programmes in firm tones and with
emphasis ("Tonight, on The Journal..."),
this keyhole enlarges and disappears -- as it
were, around and behind the camera, as it
zooms forward to reveal, in quick
succession, up to three short preview shots
of the evening's upcoming stories. Each
shot is synchronised with the "headline”
uttered by the voice-over.

Most current affairs programmes on
television have opening sequences, or
"hookers" and "leads” as they are variously
called, that have become characteristic and
familiar to their andiences. But the choice of
such opening sequences is not a matter of
mere form or even of otherwise neutral
aesthetic significance. Brunsdon and Morley
have shown how the opening visual imagery
of BBC Television's evening news and
discussion programme Nationwide (actmally
a mandala -- a magic circle with a set of
concentrically- arranged figures with
spherical emblems located around a central
point), serves to emphasize regional
pluralism but within an insistent,
all-encompassing unifying framework (taken by them to signify "the Nation").? BBC
Television's World News, like the competing News at Ten of Independent Television News,
with the confidence so characteristic of British culture, always opens with a shot of the House
of Commons at Westminster (in the case of ITN, accompanied by the chimes of Big Ben),

CBC Television News' opening sequence, with the world represented as a Rubik's Cube
prrning on an axis, may perhaps be an expression of a less deceitful self-regard on the part of
Canadians, Certainly, it evidences a sense that "Canada” is less than central to the key events
that are unfolding in the world.

Something of the same message is apparent in the lead into The Journal. But the choice of a
keyhole as the organising image surely also suggests a particular Journal view of its
audience. Descriptively and prescriptively, thatis, The Jowrnal sees itself as working for an
audience that is not, and ought not necessarily to be, involved in a personal way with the event
the programme porirays. Literally, the suggestion is, of course, of an audience as voyeur.

Political Television and Audience Entertainment

Robert Stam, amongst many others, has pointed to the transformation during the 1970s of
television news programming in the United States. 10 Possibly as a reaction to the
unremitting evening news reports of disaster and violence during the period of the Vietnam
‘War, American networks have all introduced a very different form of news. Sometimes referred
to as "happy news" and nearly always described as "news shows", these programmmes have a
very personalized and entertaining style of presentation. Interspersed as they are in some
instance with commercials within the programme, the programmes are designed to "flow" in
order to retain the attention of the "consuming” audience. According to Stam, there is also an
observable tendency for these news shows to work on the reduction of the audience's anxiety
over the otherwise unsettling news emanating from different parts of the world. In part, Stam
believes, this process of reduction of anxiety is achieved via the elevation of certain
authoritative male journalists to the role of sooth-sayers, or symbolic fathers, whose
relationship to the audience is constantly worked upen to maintain a very personal and
reassuring familiarity.

This tradition, initiated in a period of
different and more interrogatory news
reporting by Walter Cronkite, is now carried
on within the happy news format by
anchormen like Dan Rather of CBS, Peter
Jennings of ABC and others.

News reporting in Canada has undoubtedly
been heavily influenced by the new
American news formats, especially at the
level of evening news reports on local
stations (which are marketed almost
exclusively around allegedly pleasing
personalities of particular programmed
"anchors™} but also nationally (for example,
in the 12:30 lunch time newshows of Global
television and CBC's new news magazine,
Midday ). The Journal itself, with its
official brief as an in-depth current affairs
programme ("providing a sober second-look”
at the day's events) and with 2 38-minute
slot to fill, may not appear to be constructed
in any simple sense as "happy news".11
But The Journal's managers, when
evaluating the impact of the programme, are
interested not in the size of the audience
"captured” by an individual programme, but
also in the scores achieved on what is called
the "Entertainment Index" -- a measure of the
extent to which a sampled audience reported
it was "entertained” by a programmed -- in
surveys conducted by the CBC's Audience
Research Department. By adopting this
measuring (rather than any measure of the
andience's understanding of issues or its
sense of having been personally involved in
particular issus), The Journal Thas clearly
chosen to work within the regime of
television as pleasure rather than the
tradition of television as a subversive,
confrontationial or interrogatory journalistic
medium,

The Journal proves to be "entertainment”,
however, of a very particular kind: my
arguement is that the entertainment provided
consists largely in the pleasure which the
modern or even "modernist” bourgeois
audience in Canada derives from a feeling of
mastery over what it thinks is important
information, and the connected pleasure
which such an audience derives from feeling
that its disconnected prejudices and/or
perspectives about the public terrain are
legitimized in joumalistic representations of
"issues" or "events”. So the two organising
themes of any Journal interview, [ would
argue, are




E Po-li’tics IS

overwhelmingly
‘conceived of as that

practice which takes
place on a daily basis

“on Parliame

"o

TBEORDERLINES
SUMMER 1986

(a) the insistence of the interviewer on obtaining "the facts” of "the story™ from particular
guests or interviewees, 12 The practice appears o be to press interviewees until their
individual story is complete for the practical purpose of the audience being able to recount its
key features, briefly, at work the following morning. So the touchstone guiding the
interviewing journalist is the "knowledge" about events or issues and audience feels it needs to
know.

(b) the determination of nearly all The Journal 's presenters to ask questions, either in
interviews or during special reports, which represent most of the different ideological and/or
political positions held within the Canadian population. This is particularly noticeable as an
aspect of Ms. Barbara Frum's interviewing practice (giving rise as it nearly always doesto a
brash but essentially illogical sequence of questions, the subject of many complaints by people
who have been interviewed by Ms. Fram).13 But the concern to represent every conceivable
aspect of consensual politics in Canada is apparent in most of the presenters working for The
Journal.

In representing these consensual positions, The Journal also, almost by definition, works to
reproduce a very specific and narrow definition of politics. Politics is overwhelmingly
conceived of as that practice which takes place on a daily basis on Parliament Hill (or by
extension, on Capitol Hill, Westminster etc.). It is absclutely not a notion of politics as

“being of potential interest and direct relevance to large masses of Canadian citizens. Itisa

conception of politics which therefore routinely represents "talking heads” from the three
parliamentary parties in a studio discussion, along with clips from the parliamentary television
coverage itself, as the only way of "televising politics". Any alternative vision of politics
tends to be pathologized. On 26 September 1984, for example, at the height of the moral
panic engendered by the killing of nine police officers in Ontario and Québec, The Journal
screened a special on "Crime, Deterrence and Vengeance”. One of the guests on this
programme, Mr. Warren Allmand, erstwhile Solicitor General in one of the Liberal
Governments, continually attempted to suggest that the police killings were an expression not
of the absence of capital punishment but rather of the poverty of social programmes in place
for youth in Canada. In one of her characteristically aggressive interventions, Ms. Frum
interrupted Mr. Allmand and demanded to know “short of bringing heaven on garth” what Mr,
Alimand thought of capital punishment.. The ideological effect of this interruption was, of
course, to close off the possibility of any discussion that might have challenged the link,
essential to bourgeois penology, that is thought to exist between capital punishment and the
levels of homocide.

The interruptions made by Ms. Frum during interviews could be the subject of a separate
study. One of the main aspects of the interruptions, however, appears to be the establishment
of the parameters of the consensual view: the concemn is always to idenitfy what "we" should
thirk, do or feel about particular topics. In this particular respect, Ms. Frum and her
co-presenters do behave rather Like the symbolic fathers of American news programmes; but, of
course, the significant difference is that the programme has been introduced, continually for the
first six months and frequently since, by two women.

The original choice of two women co-presenters for The Journal is thought by other
commentators to have had no particular significance. According to Mark Knelman:

"Starowicz was committed to the idea of two hosts and, though there were several men on the
short list, he didn’t shy away from putting two women together,"14

The elevation of Ms. Frum and Ms. Finlay to the position of co-presenters of The Journal,
therefore, was no more areflection of their gender than was Mrs. Margaret Thatcher's election
to the leadership of the British Conservative Party in 1974; their promotions depended on their
competence as defined within a profession/party already heavily dominated by men. Frum,
Finlay and Thatcher are decidedly not in their present positions because they represent a
particular (namely, women's) interest; they are there because they represent a professionalism
as otherwise defined and because they do not try to speak for an interest.15 Barbara Frum and
Mary Lou Finlay never interview their guests from a women's perspective--even, let it be said,
during the election specials of September 1984 on the three parties’ policies for women. They -
are, therefore, not to be spoken of as "token women" because they do not raise a feminist
interest as a perspective on "the news” even in the most tentative or apologetic of manners,
They are there as professional arbiters of consensus between political positions defined
overwhelmingly in parliamentary terms.

17

To see this is also to see that The Journal

is more or less routinely engaged ina
"fudge": it constantly and predictably avoids
any informative interrogation of ideologies
that compete with the existing parliamentary
consensus, and it constantly takes differences
which people who are involved in
conventional forms of politics may believe
to exist and elides them into a consensual
form. One can only assume that there is a
particular, largely middle class audience in
Canada, in the troubled circumstances of
economic recession and Cold War politics in
the mid-1980s, for whom such consensual
"closures” constitute a form of reassurance
and even of pleasure.

The Journal, its " Guests"
and Authority

In a recently published reflection on the
"slow dissolve" of public broadcasting in
Canada, the executive producer of The
Journal, Mark Starowicz, bemoans the fact
that

"The Canadian broadcast spectrum has
become a competition among importers of
foreign products - Honda dealers competing
with Toyota dealers. The major producer --
the only major car factory -- has been the
victim, The Canadian broadcasting system,
through importation and privatization, has
been Americanized. That privatization has
begn administered at an almost promiscuous
pace by the CRTC, which failed 0 raintain
a balance between importation and domestic
production,"16

Anyone who has watched The Journal with
any regularity over the last three years will
surely be surprised that these sentiments
could have been voiced by the executive
producer of that programme. For the
programme is broadly and rightly viewed as
relying extensively on American expertise,
particularly with respect to the interpretation
of world news. The programme consists,
with astonishing frequency, of talking heads
from Washington and, in particular, of
ambiguously described experts from
Georgetown University (notorious in the
United States as a private "think-tank"
colonized by the soi-disant “intellectuals” of
the American New Right), A "special”
edition of The Journal in the Summer of
1985 on the "Cold War" involved
exclusively American experts in a




18 SUMMER 1986

series of role-playing exercises or crisis games. Quantitative analysis over an extensive period
of time would surely reveal that American experts (of largely right-wing persuasion) are given
access with far greater frequency than almost all other identifiable organized "constituencies™
{other than Oftawa parliamentarians). Systematic and qualitative analysis would also surely
confirm that the exchanges between these Washington-based experts and the hosts are generally
quite amicable, where much more confrontational and antagonistic exchanges have occured, in
recent memory, with representatives, for example, of the Soviet Union (on the question of
East-West arms talks), the British Labour Party (at the time of the General Election of 1983},
and with others. ,

George Bain, in his short article mentioned earher spoke of The Journal’ s "chronic”
subservience (o "what the government says." This may be in some sense a misleading
accusation. The Journal 's editors and journalists have plenty of experience, as do all such
close observers of politics in bourgeois democracy, of the corruption and incompetence of
individual politicians, and they give full expression to their cynicism at appropriate momenits.
An enormous amount of time is, indeed, spent on The Journal on issues of corruption and
competence, and it is presumably via such stories that the journalist retains a sense of the
moral project of "political” or current affairs television. But, as in all such crusades against -
"bad apples”, the possibility cannot be allowed that the orchard itself is rotten. The cynicism
of occasional pieces on The Journal should not be allowed to detract from the narcissistic
acceptance that characterizes the programme's view of existing parliamentary, state and
capitalist institutions. The Journal 's consensualism is a version of the "happy news” of the
United States; it is a gently resigned acceptance of the world as it is, and an everyday attempt
to make the world as it is seem more likeable or benign. So news-stories about the famine in
Ethiopia cannot be allowed 1o slide into discussion of the logic of imperialism in the late
twentieth century, though they may cheerfully conclude with mentions of the generous scale of
charitable donations being sent by "Canada”. Stories about the civil wars being fought in
Central America can be presented, without any consistent connection being made between the
fundamental attacks now under way on democratic Nicaragua and the overwhelming presence in
contemporary Washingeon of a network of ultra-Right politicians of quite amazing political
backgrounds, persuasion and future intentions. The point is always to reassure -- rather than
activaie or even, in the end, really to inform -- the audience. .

In other countries (like Britain and France) public sector broadcasting is undoubtedly much
more directly politicized than it is in Canada - in the sense that state-run television and radio
stations produce what critics have identified as systematically patterned, and ultimately
"ideological", current affairs and news programme on behalf of established authority.l”

The current practices of Canadian public broadcasting are by no-means so heavily and
systematically politicized; they reflect instead, a much more indirect, psychologistic and
discursive conventionalism. From the point of view of true democrats, however, neither use
of the "public medium" (whether the direct domination of authority or the depoliticized "talk"
of bourgeois personalities) can be a substitute for a representative and accountable system of
public information and debate '

Notes .

1 Marc Raboy, "Broadcasting Policy and the
Public", bordertlines, 3, pp. 14-17.

2 Mark Starowicz, "Slow Dissolve: the
End of Public Broadcasting?" This
Magazine 19(1) (April 1985) pp. 4-8.

3 Mark Knelman, "Their Finest Hour",
Saturday Night (March 1983), p. 54.

4 ¢f. Mark Knelman, "The Ghost of Seven
Days Still Mocks the CBC". Saturday
Night (October 1975), pp. 43-48.

5 George Bain, "Why the CBC won't bite
where it eats”, Maclean’s (20 December
1982), p. 41. '

® This use of speed and music to undetline
the instantaneous character of the "news"
being spoken is also characteristic of CBC's
Sunday Morning, but it was first introduced
on the earlier news radio production, As It
Happens , by the then producer of that
programme, Mark Starowicz. Fora -
considered materialist analysis of the
interrelationship of speed and form on
Sunday Morning, see Peter Bruck
"Power-format-Radio: A Study of Canadian
Current Affairs Radio”. Unpublished Ph.D.
Thests, McGill University, 1984,

7 Knelman, 1983, op cit.

8 J. Gattung and M. Ruge, "The Structures
of Foreign News," Journal of Peace
Research 1 (1965) reprinted in S. Cohen and
J. Young (eds.) The Manufacture of News
(London: Constable, 1981).

9 Brunsdon and Morley, Everyday Television
- Nationwide, (London: British Film
Institute, CTV Monograph 10, 1978) pp.
4-5.

10 Stam, "Television News and its
Spectator” in E. Ann Kaplan (ed.) Regarding.
Television , (Los Angeles: American Film
Instifute).

11 This formulation of the purposes of The
Journal 1is attributed to Mark Starowicz and
the Heads of Current Affairs and News at the
CBC, Bill Morgan and Vince Colin, by
Mark Czarnecki, in "The CRBRC's Daring New
Gamble", Maclean's (18 January 1982) pp.
38-42,

12 ‘This, of course, is the hallmark of the
interview technique of Ms, Barbara Frum, -
perfected originally on CBC Radio'’s As It
Happens.

13 In 1982, for example, Barbara Frum
conducted an interview with Mr, E.P,
Thompson of European Nuclear
Disarmament in London. This interview
became increasingly heated as Mr.
Thompson objected to the speedy and
illogical character of the questions which
were posed. As a result, the interview was
never shown and Canadians were thereby
deprived of hearing the views of a key figure
in the European peace movement, at that
time at the height of its influence.

14 Knelman, 1983, p. 60.

13 The Journal itself, being the kind of
consensual and de-politicized programme 1
have described, never speaks for any kind of
interest except for that of "Canada"/"The
West"/"Us". The consequences of this
abstentionism in the area of women's
interests were nowhere more apparent than in
the "special” edition of The Journal on
pornography shown in the Summer of 1982,

. at the height of the public controversy over

pormnography on Pay-TV. Rather than
illuminate the absolutely key differences that

. exist between conservative and feminist

argusments in favour of censorship and
control, The Journal chose, predictably
enough, to organise its representation of the
issue in terms of a simple pro- and
anti-censorship dichotomy. It also worked
with an entirely conventional definition of
what constitutes pornography. So viewers
were invited to avert their eyes if the did not
want to obsérve what Mary Lou Finlay
announced as a sample of "the kind of
hard-core pornography™ which § was- under
current discussion, There followed a clip i in
which two: apparently mature adults, chased
each other around a hill-top house inJ. apan’
and then began to make love, naked,.on'a
window-seat; So far from. bemg an example
of hard-core pomography (mvolvmg .
violence, children, animals; eic.) this .
particular clip would surely qualify as ‘an.
example of a film that attempts 10 represent
a mutuality of sexual enjoyment amongst
freely-willed adults; - RO
16 Starowicz, 1985, p: 8 :
17 Yor more extended discussion of British
"public sector” broadcasting as an alternative
to the CBC version, see the longer version
of this paper in Peter Bruck, John Harp,
John Shepard, and Ian Taylor (Eds.)
Canadian Culiural Studies (forthcoming).

Tan Taylor is Professor of Sociology at
Carleton University in Ottawa.

R
o !




