STANLONN|

Hirmondo, Bészelo and

3 -I‘his piece is, I suppose, initially

bout the difference between real repression
ind what Marcuse once called Repressive
lerance, but it is ultimately about
cipatory practices and the problems
oing anything anywhere through the
ia which might “be seen , let alone
catively liberating. border/lines
ént'many. pages discussing the
2of the airwaves but rather

e freedom or unfreedom
ss. I do not want to do
in quite those terms, but

Journals discussed:

s possible.

At the outset the question
g has to be narrowed down
further. I am not asking what kind
8 of newspapers should be available for
'mass consumption, nor what is avant-garde
(cultural trendiness that sees itself one step
ahead of the Globe and Mail, or Time) but
what intellectual, creative, practical basis is
there to writing and publishing which
consciously sees its task as being the basis
for radical alternatives to the legitimising
wholeness of the Other discourse. In other
words a press for the intelligentsia, in the
fullest Eastern European terms, all those
whose Higher Education has ied them to
expect (and sometimes receive) certain
occupations in the society.

Mdshonnan Bészelo all
published illegally in Budapest.Y
but available in North America
from MLF.S.B.K., P.O. Box
140872, Chicago, IL
60614-0872, US.A.

Eastern European

Reporter P.O. Box 222,
London WC2H 9RP, England.
Quarterly at U.S. $32.00

per annum.

Index on Censorship, 36c
Highbury Place, London N5
1QP, England. 10 issues a year

I start with Central Europe becauscina
sense the problem is most dramatically
there, though' [ will talk mainly about

for U.S. $20.00. Hungary because I am more familiar with
$ its specifics. First, all Central European
. . countries are dominated by intellectuals who
This Magazine, 70 The operate a not-so-sophisticated political and

citltural bureaucracy. They run the
publishing houses, radio and TV stations,
the film studios, the education minisries,
planning offices, museums, parks and
recreation, the newspapers, and so on. They
are, in general, a well-read, well-educated,
and multi-lingual group of people. They can
also draw on specialists who belong to the
Academies of Sciences and to the
Universities. They publish many journals,
attend conferences (inside and outside their

Esplanade, 3rd floor, Toronto
MS5E 1R2. Six issues for
$12.50.

Books referred to:
John Downing, Radical

Media: The Political
Experience of Alternative

Communication. countries) and have all the educational
London: South End Press, advantages that burcaucracies have in t‘he
1984 Western world. Some have more flexible

terms of reference (Hungary would rank high
here) and some inflexible (Czechoslovakia is
the most rigid). Because the countries are

Abe Peck, Uncovering the

Sixties: The Life and rather small, many of them also personally
. know the opposition intellectuals, mainly
Times Of the Under groun d because of common university experiences,
Press and some of them read what the dissidents

write out of genuine interest.

New York: Pantheon, 1985.

Charles Landry, David Morley,
Russell Southwood, Patrick
Wright, What a Way to Run

a Railroad.

London: Comedia, 1985.

SUMMER 1986

‘What the government intellectuals do,
however, apart from their everyday policy
and administrative activities, is to
collectively define what can and cannot be
written about them or anyone else they
chose o define, sometimes, but not
necessarily, aided by a government censor.
Thus it is taboo to write anything critical
about any other Eastern European country,
or 1o be over-critical of government policies.
In Czechoslovakia the penalty for
infringement is either to be banned from
writing for life, to be imprisoned, to lose a
job, or to be deported to a remote area. In
Hungary the punishment is loss of job or,
more frequently, a high fine. Of course,
censorship does not apply only to the more
overtly political writing, but also to the
more literary. Thus creative writing is made
political. No writer in Central Europe can
begin to write without being conscious in
some way of the political consequences of
his actions. Thus if a writer has been
defined as a political outcast, he or she must
mainiain the momentum, they must
continue to wrile and, if possible, publish
more of the same or else remain silent.
Similarly, a writer who is accorded
recognition by the state publishing houses
may receive a wide licence to write and
publish which will be continued until such a
time as he or she chooses to break with the
guideline, or whenever the guidelines
change. Both situations are political,
though being in the opposition does not
really allow for a-political writing, while
much of that published by the state is
necessarily a-political.

In Czechoslovakia and Poland the sitnation
is much more clear-cut than in Hungary.
The fact that there are a large number of
people who have been defined as being
members of the opposition means that there
is a wider range of kinds of writers in the
samizdat press, a wider range of political
positions, and also (particularly in Poland) a
wider range of discussion alternative forms
of media. In Hungary, the number of writers
who have been declared oppositional is
relatively small: T was given a figure of
around 20 (the Czech figure is over 300),
But this figure is misleading, because there
are a large number of writers who write in
official journals or in foreign publications
yet who hold official teaching and research
posts, but whose ideas are substantially the
same as those who publish only in samizdat.
The crucial issue therefore rests on what
samizdat says and what its political presence
means. Because the Hungarian situation is
rather more subtle than the others, I think it
has a more direci relevance 1o our practices
here.

There are two established journals,
Hirmondo (Messenger) and Bészeld (a title
with a double meaning - "speaker” and
"visiting a person in prison") which mainly
covers politics, sociology, cultural
comment, and literature. The material in
these journals is exclusively about Hungary
or by Hungarians. A new journal,
Mdshonnan Bészeld (Bészeld from
elsewhere) produces world literature, which
focuses largely on translations of fiction,
essays, journalism, and the social sciences
from Eastern and Central Europe. Each
issue is thematic (naticnalism, Poland, the
Soviet Union, the economies of the different
Soviet-style societies, etc.). All of these are
published by the independant publishing
houses AB. Hirmondo is monthly, Bészeld
quarterly and Mdshonnan Bészels
"occasionally.”. Their function is very
specific: to make available critical writing to
Hungariang which is not provided by the
government presses. This is also the policy
of book publishing by the three publishers
AB, ABC and Free Time. Around 2000
copies of the journals and books are
published, though the readership is estimated
10 be five times that figure. Like the
published work in Czechoslovakia, the
political positions of the writers is eclectic,
ranging from-Socialist, through Green, to
Bourgeois-Anarchist. The common feature
of all the writers is the obvious desire to live
in a society where they can write and say
what they like, but also that intellectnal
debate is the core of a vibrant culture. They
also-have a "fringe” group of publications:
Snob International; which sees itself as an
elitist avant-garde art magazine, Artful
Letters, which is the work, almost unaided,
of a single painter, and M.0. (Hungarian
October) which focuses exclusively on the
smashed revolution of October, 1956. There
is also an irregular critical Art magazine
called Arteria. :

The oppesition in Hungary is not strong, it
is not united except around publishing and it
is certainly not Marxist (in my visits to
Hungary 1 have not met a single
opposition-member who would call himself
a Marxist). As Gabor Demsky, AB's
publisher, said in an interview, "We have to
acknowledge that there is generally a
national consensus about the present regime.
Our duty is to tell the truth about our
history, about the real situation here... We
have to write and pubtish the truth about
current political taboos, about 1956, and
also about the historical experiences of
other nations in Eastern Europe...."

The task of the samizdat is
therefore almost entirely
educational, with




a general belief that ultimately there will be
an effect on people's minds and therefore on
social action. This educational sense is
backed by "flying universities" which move
from house to house. And all of this in
context where most people inside and outside
see the Hungarian economic reforms as
being the most innovative and "liberal" in
Eastern Europe.

But the samizdat is not only writing for the
countries of central Europe. One Hungarian
publisher boasted how important Radio Free
Europe was to the success of samizdat. And
it is also known that that the CIA as a
matter of routine provides regular service to
the US government of translations of all
samizdat publications (as presumably does
the KGB to the Soviet bureancrats, though
in neither case is this material made
available to the public). Samizdar material
is made available in English by various
interest groups. Merlin Press periodically
issues a Samizdat Register edited by Roy
Medvedev on Soviet writing, and the
University of Michigan issues the very large
annual Cross-Currents on Central European
(but mainly Czech) writing. From London
comes the new journal, East European
Reporter, which "supports research and
creative work by Czechs, Slovaks,
Hungarians and Poles with the general aim
of promoting a wide range of cultural and
educational activities in these countries and
elsewhere." Journals like Index on
Censorship have been providing a service
like this for the whole world for some time,
and in some respects should be put in the
same context as the New Internationalist
which was discussed in border/lines 3. The
voices of samizdat therefore are heard and
used everywhere. The real question is how
these national and international relations
interact.

It is clear that what the CIA appropriates
samizdat for is quite different from
what the East European
Reporter does.
The Reporter
is written

almost entirely
by Central Eurg,
CIA policy is not. 7
on Censorship tries to gi
a voice to'the voiceless wh
they are; no government anyw% e
dedicated to such a policy. Samiz
dedicated to emancipatory practices; fi
government appropriation of it is dedica
to closure. Curiously also, samizdat
represents for Westerners precisely those
values which seem to be in danger of being
lost in the West because of the West's own
journalistic and educational policies, which
is presumably why Central Europeans are
eagerly snapped up in academia, the media
and the arts. Samizdat itself, however, is
concemed precisely with the opposite: an
internal critique of a social system.

.
h

But these observations bring us to the
question of whether the experiences of
samizdat are of any relevance to publishing
in Canada, without the term itself being
appropriated loosely for an "alternative”
press, as Studs Terkel does in a review of
Abe Peck's recent trendy study Uncovering
the Sixties. Samizdat is illegal publishing,
and there are no clear senses in which
publishing faces that sense of illegality here.
Indeed, virtually all non-establishment
publishing in Canada which is not clearly
pomographic receives some subsidy from the
Canada Council, the SSHRC or one of the
provincial cultural bodies. But most
"alternative” publishing in Canada does not
do more than touch the fringe of the culture
nor in any way can be considered essential
reading for people who see themselves as
political intellectuals. This not because
Canada is intrinsically more complex than

yexcept in a geographical sense, but
because the journals are appealing to
culturally and politically fragmented
audiences. Hungary's political symmetry is
one of its attractive features: there is official
culture and there is opposition ¢ulture. In
Canada there is official culture and there is
officially sponsored alternative culture, with
plenty of government and non-government
paper-work going into deciding what should
be the proportion of government money paid
to the subsidy of either, (Expo, for
example, is definitely official culture; the
Canadian Forum, to take an example at
random is perhaps alternative). In Hungary
when the government decided to have an
International Culwral Forum, the opposition
responded with an Unofficial Symposium.

In Canada everyone would want to have a
little part of the government action.

Thus if samizdar were to have any meaning
here it would have to satisfy something like
the following requirements: it should
represent alternative culture, alternative
politics, alternative media, an alternative
sense of the place of the intellectual in the
society, an alternative economy (Hungarian
samizdat necessarily is part of an economy
that exists on the fringes of the state), There
is no reason why it should not take money
from the state, when it can get it, but it
should see itseif as cstablishing a completely
autonomous process of production, whether
it called itself socialist, cooperative or
syndicalist. It should not be dogmatic,
otherwise it will not be taken seriously by
anybody, but on the other hand it should not
see ifself as competing with the established
media {an alternative MacLeans would end
up being something like the Paris
L'Express). Within Canada the only
journals that have come close to doing this
are La Vie en Rose and Les Temps Fou in
Québec and perhaps This Magazine and The
Body Politic in Toronto. This Magazine
represents something of the problem that the
issue raises, for its content, and perhaps in
its objectives it comes closest to looking
like a Canadian samizdat (the other three
discussed above are special cases in that they
are specific sexual interventions in cultural
publsihing). This Magazine, emerging out
of This Magazine is About Schools, wanted
to fill the gap in Canadian journalism that I
have been discussing: to be a regular (weekly
or fortnightly) journal of the left which
would do in Canada what, for Iack of clear
international comparisons, say The Nation

y, or The Guardian try to do in the USA or

The New Statesman in Britain, though in_
none of these casescan one say that they
represent effective alternatives. This
Magazine was to be professional,
self-sufficient, and linked to movement. It
is, in a sense all of this, and clearly provides
the best journalistic writing on the left.- But
its circulation at present is 3500 and it
appears six times a year. The problem, and
it is a problem with which I want to
conclude, is under what circumstances can an
alternative press and alternative media
flourish?

The problem is that flourishing in the sense
I have been writing implics, being an
interconnected whole. The alternatives exist
in their fragmentation, but they do not have
the sense of common purpose and
mutually-supportive organization that I have
found in Hungary. And it is only with such
interconnectedness that we can, in the long
run, establish the &lan and the
mumally-viable economies to be politically
and educationally effective. Both Radical
Media and What a Way To Run a Railroad
provide suggestive indications of how that
might be done. Ultimately for us, that
implies a Federation of Altemative
publishers in Canada (including magazines,
presses, radio, record companies, videg)
which would push the sterile CPPA to one
side and defy the capitalist/bureaucratic
stranglehold on our cultural policies. The
present situation allows the fragmentation to
be masterminded by the grant-giving
agencies, and by the hand-to-mouth
necessities of being small. An intermedia
federation of the left with its own
printing-presses, credit union, marketing
strategy, educational network, etc., would
provide just an organization in which
samizdat would become a reality. If, for
example, Fuse, Body Politic, This
Magazine, Fireweed, Pulp Press, Parachute,
D.E.C., Bread and Roses Credit Union, the
Marxist Institute really organised
themselves...border/lines would certainly be
interested.

But that is a theme for another piece.

Ioan Davies




