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Articles

Volume 60, Fall/Automne 2004

Making and Metaphor: Hooked Rug Development in Newfoundland, 1973-2003

Submitted
October 29, 2010
Published
2004-06-06

Abstract

The hooked rug has risen to iconic status as a representation of Newfoundland and Labrador crafts. The rug has evolved from being a mostly functional item, used to keep people's feet warm, to a production-line commodity and, recently, has come to prominence as expressive culture. There are parallels in the American Craft Movement wherein commodification often changed, or even usurped, meaning: the creative act was supplanted by the emphasis on the product itself. Valuebecomes a socio-economic/socio-cultural determinant. Résumé Le tapis au crochet a maintenant caractère d'em-blème'de l'artisanat de Terre-Neuve-et-Labrador. Autrefois article principalement fonctionnel, qui gardait les pieds au chaud, il est devenu un produit de travail à la chaîne, puis, plus récemment, un élément d'expression de la culture. Il y a des parallèles à établir entre cette évolution et celle de 1'American Craft Movement, au cours de laquelle la réification a souvent changé ou même usurpé la signification de l'artisanat : l'acte de création a été supplanté par l'accent mis sur le produit lui-même. La valeur devient un déterminant socioéconomi-que et socioculturel.