
Conflict Quarterly 

Paper Soldiers: 
The American Press in Vietnam 

by 
Clarence R. Wyatt 

From the earliest days of the Vietnam War to the present, one of the 
most controversial aspects of America's involvement has been the role of 
the American press. In the early 1960s, United States military and 
government figures—with a number of editors and publishers in 
agreement—criticized many American reporters as being inexperienced, 
ill-informed, and antagonistic.1 As American military involvement grew, 
so did the press corps covering it. Also increased was the importance 
military and civilian officials in Saigon and Washington attached to the 
public relations aspect of the war, as evidenced by the development of a 
fairly sophisticated information administration in Vietnam.2 Controver­
sy and confrontation between reporters and officials, with charges of 
distortion, bias, and lack of credibility hurled back and forth, continued 
throughout the war. 

As Americans have, over the last decade, sorted through the after­
math of the war searching for explanations of the results, the role of the 
press has been a major issue. Vietnam has been called the first "televi­
sion war," the "best reported but least understood"3 war in American 
history. Indeed, for many people, the press, seemingly so pervasive and 
so controversial, came to be seen as a decisive player in the war's out­
come, with two images dominating discussion. The first of these images, 
especially prominent in the later years of the war and immediately after­
ward, casts the press as a challenger of the lies of government of­
ficials—a hero that, at least in part, helped to bring the war to an end. 
The second of these images, more widespread in recent years, portrays 
the press as having sapped, through its own distortions, misrepresenta­
tions, and weaknesses, America's will to pursue a "noble cause" to vic­
tory. 

How valid are these two images? Is it even possible to speak of a 
single "role" for the press during the war? This study of the coverage in 
six American newspapers of three major Vietnam War engagements sug­
gests some preliminary answers to these questions. 

As early as 1967, Theodore Draper, a consistent critic of the 
Johnson administration's Vietnam policy, noted that, "One of the sav­
ing and most hopeful elements on the American scene throughout the 
Vietnamese war has been the relative independence and integrity of an 
important part of the American press."4 Paul Kattenburg, a member of 
the Kennedy and Johnson administrations, called U.S. involvement in 
the war "an exercise in illusion" in which the deception by officials "was 
bound sooner or later to catch up with them. It did, when the American 
public, well-nudged in that direction by the much more realistic media, 
ceased altogether to believe in the pronouncements of their leaders about 
the Indochina war."5 Walter Cronkite concluded the CBS News special 

21 



Summer 1989 

on the fall of Saigon in 1975 by declaring that "Our big lesson from Viet­
nam is the necessity for candor. We . . . cannot ever again allow 
ourselves to be misinformed, manipulated, and misled into disastrous 
foreign adventure."6 Television critic Cleveland Amory felt that when 
Cronkite finally spoke out on Vietnam in 1968, "he not only brought 
down a presidency, but also, to all intents and purposes, ended a war."1 

The second image of the press has both challenged this positive 
assessment of the press' role and reinforced the assumption of its in­
dependence and influence. This image has taken an extreme form in the 
view of such observers as former Newsweek Far Eastern correspondent 
Robert Elegant. "The South Vietnamese were, first and last, decisively 
defeated in Washington, New York, London, and Paris," Elegant 
argued. "Those media defeats made inevitable their subsequent defeat 
on the battlefield," for "the pen and the camera proved decisively 
mightier than the bayonet and ultra-modern weapons."8 

A much more restrained form of this idea is supported by Peter 
Braestrup's Big Story. This exhaustive study of the responses of the three 
television networks, the New York Times, the Washington Post, Time, 
Newsweek, the Associated Press, and United Press International to the 
1968 Tet Offensive concluded that the news media was overwhelmed by 
the action and, in the critical first hours and days of the offensive, con­
veyed a picture of American and South Vietnamese troops with their 
backs literally against the wall. By doing so, and by failing to cover as 
dramatically the American-South Vietnamese counteroffensive, these 
news organizations, says Braestrup, left an impression of defeat in the 
minds of critical segments of the American public and government.' This 
basic view has been adopted by many as a major lesson of the Vietnam 
experience. As Richard Neustadt said in considering the United States' 
ability to fight limited wars after Vietnam, a major concern for future 
administrations will be "how to keep television coverage under 
control."10 

Military figures have also come to believe that the press contributed 
to America's defeat in Vietnam. General William Westmoreland gave 
many Vietnam reporters credit for bravery and for alerting him to pro­
blems in his command, but his overall assessment of the media was 
negative. "Reflecting the view of the war held by many in the United 
States and often contributing to it, the general tone of press and televi­
sion comment was critical," Westmoreland said." As a result, "the 
strategists in Hanoi indirectly manipulated our open society, and hence 
our political system."12 Nor was this attitude confined to Westmoreland. 
Of those responding to Douglas Kinnard's survey of general officers who 
served in Vietnam, 89 per cent rated the press' performance negatively, 
including 38 per cent who said flatly that the press was "disruptive of 
United States efforts in Vietnam."13 

This conception of the press has become an axiom for much of to­
day's American military. As Drew Middleton wrote, "The armed forces 
emerged from the Vietnam War psychologically scarred. They were em­
bittered by their failure to defeat the Vietnamese because of what they 

22 



Conflict Quarterly 

considered political manipulation in Washington and, above all, by the 
media's treatment."14 Writing about press restrictions during the 1983 
Grenada invasion, Middleton noted that "The majors and commanders 
of the Vietnam War who believed the media had worked against the 
American command there had become influential generals and admirals 
determined not to expose the Grenada operation to what they continue to 
view as a hostile adversary."15 

These images of a powerful and antagonistic press have not gone un­
challenged. Michael Mandlebaum, Lawrence Lichty, George Bailey, and 
Michael Arlen, among others, have questioned the effect of television on 
public opinion.16 Mandelbaum stated, "The United States lost the war in 
Vietnam because the American public was not willing to pay the cost of 
winning or avoid losing."17 As Ted Koppel put it, "People don't need 
television to tell them a boy has gone to Southeast Asia and not come 
back."18 

Others have expressed skepticism of these portrayals of the press. 
Peter Arnett, former AP correspondent in Vietnam, has questioned the 
consistency of Braestrup's investigation and conclusions in Big Story.'9 

John Mueller's study of public opinion during the Korean and Vietnam 
wars points out that American opinion was moving significantly against 
the war well before the sudden shift supposedly caused by Tet coverage.20 

And Daniel Hallin's recent work has challenged what he calls "the myth 
of the adversary press."21 

The most extreme indictments of the press have come under attack 
as well. Morley Safer responded sharply to Robert Elegant's charges. 
The strategy, Safter said, was to "meataxe the critics of a policy by ques­
tioning their patriotism, by accusing them of being in the thrall of petit 
bourgeois ambition, generate enough smoke, and hope that no one ex­
amines the piece closely enough to notice that there are no facts, only 
scapegoats."22 Charles Mohr, former Time and New York Times Viet­
nam correspondent, responded in much the same way. "I believe the per­
formance of the news media during the Tet offensive—and indeed, 
throughout the entire course of the Vietnam War—is open to legitimate 
criticism," he explained. "It is also worthy of some praise. But let the 
criticism be legitimate. Some of the criticism of Vietnam War cor­
respondents, it appears, has not been based on careful re-examination of 
the journalistic product."23 

Safer and Mohr are correct. Most of the discussion of the press and 
Vietnam, even the most thoughtful, has not been based on detailed, 
systematic analysis of "what the journalists actually said and wrote."24 

The only such examinations have been a series of articles by Lawrence 
Lichty and George Bailey dealing with television news and documentary 
reporting,25 Braestrup's Big Story, and Dan Hallin's The "Uncensored 
War, " which looks at New York Times coverage from 1961 to 1965 and 
at random samples of network television evening news broadcasts from 
1965 to 1973. All of these studies have limitations. For example, 
Braestrup's work deals with only one, albeit important, incident in a long 
war. More importantly, these studies look only at national media, 

23 



Summer 1989 

neglecting the regional and local outlets from which much of the country 
received at least a portion of its news of the war. 

The present study attempts to add to this short list of intensive 
analyses and to avoid some of their problems. First, the author selected a 
sample of national, regional, and local newspapers, representing a varie­
ty of market and circulation sizes, locations, and political orientations. 
The papers were the Chicago Tribune, the New York Times, the St. 
Louis Post-Dispatch, the Minneapolis Tribune, the Nashville Tennes-
sean, and the Lexington (Ky.) Herald. (See Appendix). 

Second, this study examined the coverage in these six papers of one 
battle from each of the three phases of American combat involvement. 
The first engagement, during the American build-up, was the la Drang 
Valley campaign in October and November 1965. This series of firefights 
in the Central Highlands of South Vietnam—the first major encounter 
between American troops and North Vietnamese regulars—began the 
night of October 19th, when the 33rd North Vietnamese Regiment in­
itiated a siege of the Plei Me Special Forces camp, and came to a climax 
November 14th through the 17th, in two vicious ambushes sprung by the 
North Vietnamese against the 1st Cavalry Division (Airmobile). Both 
sides suffered the heaviest casualties of the war up to that time.26 

The second engagement, Dak To, came near the height of American 
combat strength, in the fall of 1967. Dak To began November 3rd, when 
a company of the 4th Infantry Division tangled with a North Vietnamese 
unit in a brief but intense firefight. Over the next several days, the 
fighting settled into a pattern of American and South Vietnamese at­
tempts to dislodge the North Vietnamese from positions around Dak To. 
On Sunday, November 19th, a battalion of the 173rd Airborne Brigade 
began its assault on the last of the North Vietnamese redoubts on Hill 
875, and for the next three days the battalion was cut off from resupply 
or reinforcement by a relentless stream of mortar and small arms fire. 
Help finally reached the stricken unit on Tuesday the 21st, and the 
Americans took the hill on the following Thursday, Thanksgiving Day." 

The third engagement was Lam Son 719, the 1971 South Vietnamese 
assault against the Ho Chi Minh Trail in Laos, and also the first major 
test of Richard Nixon's "Vietnamization" program during the American 
withdrawal from Vietnam. On February 8th the cream of the South Viet­
namese military, totalling some 22,000 Marine, paratroop, and armored 
units, crossed the Laotian border headed for Sepone, a town sitting 
astride the junction of several major branches of the Trail some 25 miles 
inside Laos.28 

The ARVN force met little resistance at first but, on February 18th, 
the North Vietnamese struck with some 40,000 men, including armored 
units, stalling the South Vietnamese some seven miles from Sepone. Only 
by leap-frogging the North Vietnamese were the ARVN troops able to 
continue their progress toward Sepone, arriving on March 4th to find the 
town abandoned. Meanwhile, the North Vietnamese continued to push 
the South Vietnamese back, and only massive American air support sav­
ed the ARVN units. Even with this assistance, the South Vietnamese 

24 



Conflict Quarterly 

were sent reeling back across the border by the last week in March, hav­
ing suffered casualties of at least 25, and possibly as high as 50, per 
cent.29 

The study examined coverage of these three battles by focusing on 
three main issues prevalent in the literature on the press and Vietnam 
produced by critics and supporters of the media alike. These issues are: 
(1) the incidence of distorted, uneven, and inconsistent reporting of 
events; (2) the degree to which the press failed or succeeded in analyzing 
and placing events, especially combat, in perspective; and (3) the press' 
supposed independence from and skepticism of government informa­
tion.30 

One of the most persistent criticisms of the press' performance in 
Vietnam is that coverage often was distorted and uneven, and that a key 
cause of such coverage was the way in which the news stories themselves 
were organized. Of the over 1,800 individual articles examined in this 
study, more than half were generated by wire services, predominantly 
AP and UPI. Obviously, the six papers had much source material in 
common. Indeed, the principal product of the wire services in Viet­
nam—the daily wrap-up—was the chief source of combat news for all 
but a handful of American papers. Yet, as close examination reveals, the 
amount and nature of the wire material used, the way in which it was 
organized, and its placement varied widely from paper to paper. This 
significantly affected the clarity of an individual paper's coverage and, 
consequently, the picture of the war conveyed to its readers. 

During la Drang, the dependence on wire summaries was especially 
heavy; such stories made up at least half of the total stories on the cam­
paign in each of the newspapers studied except for the New York Times. 
Coverage of la Drang made evident the fact that wire wrap-ups were 
often, as Braestrup charged, "too long, too disorganized, too jerky from 
many shifts in sphere of action and topics."31 For example, 20 of the 
Lexington Herald's 39 stories dealing with la Drang were wire sum­
maries, and the November 2nd wrap-up was typical. The story shifted 
from the action around la Drang to the bombing of the Boi Loi Forest 
northwest of Saigon, back to la Drang, to action around Qui Nhon, and 
back again to la Drang, all in nine paragraphs.32 

Discovering this problem in a small city newspaper, faced with 
limited space and a local orientation, is not too surprising. Finding chop­
py and unorganized stories in a major daily, though, is less expected. 
Nonetheless, the Chicago Tribune suffered from just such coverage. Of 
the Tribune's 49 la Drang stories, 30 were wire summaries, and its use of 
these summaries resembled that of the Herald. The Tribune's October 
24th wrap-up led with the action around la Drang, moved to a discussion 
of the continued American build-up in Vietnam, turned to fighting just 
northwest of Saigon, and then came back to la Drang.33 

The Minneapolis Tribune and the Nashville Tennessean also 
depended heavily on the wire summaries, and their coverage also was 
quite poorly organized. These two papers had another problem as well, 
for the war—at least as indicated by their treatments of the la Drang 

25 



Summer 1989 

story—seemed to be a lower priority story for them than for the other 
papers surveyed. For example, November 18th was the climactic day of 
the la Drang campaign. Units of the 1st Cavalry Division, ambushed by 
the North Vietnamese, had endured the heaviest fighting and the highest 
casualties of the war. The Minneapolis Tribune, however, gave the day's 
action only 17 column-inches of an AP summary on its second page; the 
Tennessean's story, also a wire summary, ran only 22 column-inches and 
was buried on page 18. The St. Louis Post-Dispatch, on the other hand, 
put the story on the front page, devoting some 43 column-inches of a 
UPI wrap-up to the bloody fighting.34 

But dependence on wire service copy, even upon the war wrap-ups, 
did not necessarily doom a paper to incoherent reporting. Of the Post-
Dispatch's 55 stories dealing with la Drang, 31 were wire summaries. 
Seventeen of these, however, were labeled "combined wire," indicating 
that the paper's editor had reworked the wire material extensively, pro­
ducing stories that, with only a few exceptions, were very clear. Typical 
of the quality of day-to-day coverage provided to St. Louis readers was 
the Post-Dispatch's November 2nd story, which devoted the first five of 
its 15 paragraphs to the sweep being carried out by the 1st Cavalry in the 
la Drang area. The story then told of a Vietcong attack near Qui Nhon, 
the rescue of an American pilot in the South China Sea, and finally of 
B-52 strikes in the Boi Loi Forest.35 

The link between dependence on the daily wire summaries and the 
clarity of organization in a paper's reporting was not as pronounced dur­
ing Dak To, and the stories of all the papers were generally focused and 
well-ordered. Brevity and paucity of detail, however, were still problems, 
especially for the Tennessean and the Minneapolis Tribune. From 
November 5th through November 12th, the Tribune simply failed to 
relate a number of important developments and details. On November 
8th, for example, the wire summary in the Post-Dispatch reported 
fighting between the 4th Infantry Division and the North Vietnamese 
around an NVA base area and added that the 173rd Airborne Brigade 
was also engaged in action nearby. The New York Times, in a story 
generated by its own staff, noted, in addition to these details, that 3,500 
to 4,000 American reinforcements had been moved into the Dak To area. 
But the Minneapolis paper, in a UPI daily wrap-up, indicated only that 
"The Highlands fighting yesterday marked the second day of bitter bat­
tles where American commanders believe North Vietnamese regulars are 
planning a major dry-season offensive."36 

Even when Dak To entered its final and most violent stage, the 
Tribune's and the Tennessean's coverage remained very limited. On 
November 15th two C-130 transport planes were destroyed, a third 
damaged, and a huge stock of fuel and ammunition set on fire during a 
sustained mortar attack on the main Dak To camp. The Times devoted 
two stories—one from UPI, the other its own—on November 15th and 
16th to the shelling. The attack story comprised the bulk of two Chicago 
Tribune war summaries on the 15th and 16th, the whole of a 54 column-
inch article in the November 15th Post-Dispatch, as well as the entirety 

26 



Conflict Quarterly 

of the Herald's war report on the 16th. Over the two days, the Minneapolis 
Tribune covered the story in a total of five paragraphs, while the Tennes­
sean took seven, all buried in wire summaries.37 

The same occurred as the final action of the Dak To campaign, the 
assault on Hill 875, began on November 19th. The Minneapolis Tribune 
and the Tennessean did not report the attack until the 21st, a day later than 
the rest of the papers, and neither made much effort to catch up on two 
days of heavy fighting. The Tribune gave just six short paragraphs of a 
UPI story to its initial article on Hill 875, and the Tennessean printed only 
three paragraphs of an AP wrap-up.38 

The organization of individual stories continued to improve in the 
years between Dak To and Lam Son 719. By the time of Lam Son in early 
1971, the jumpy, disorganized stories seen in some of the reporting earlier 
in the war had, for the most part, been replaced by articles that were clear­
ly focused and well-structured. Better organization and editing obviously 
accounted for some of this, but the fact that Lam Son overshadowed all 
other action also helped. The newspapers were less compelled to compress 
a number of incidents into one summary article, and were better able to 
focus on the one major operation, as was evidenced by the sharp decline in 
dependence on the war wrap-ups that had been the backbone of earlier 
coverage. 

Despite these improvements in style and organization, confusion and 
self-contradiction were still present in the coverage of Lam Son. The worst 
incidents were caused by the newspapers' failure to place events in context 
and to analyze developments in the light of new information. For example, 
the South Vietnamese crossed the border into Laos on February 8, 1971. 
By February 11th or 12th, all of the papers, using wire sources, reported 
that the South Vietnamese had reached and occupied Sepone 25 miles in­
side Laos.39 On the 13th, a Times story noted that the ARVN force was in­
stead only 15 miles or so inside Laos, although the rest of the papers did 
not report this change until the 15th or 16th. No paper, however, tried to 
explain this contradiction, either then or in early March, when the South 
Vietnamese actually entered the town. Where were the South Vietnamese? 
What kind of progress were they making? Could the readers of those 
papers believe any subsequent reports on the ARVN advance? 

This lack of perspective, this "intentiveness on the moment,"41 as I.F. 
Stone called it, was responsible for instances of poor reporting in la Drang 
as well. An article by UPI correspondent Eddie Adams in the October 23rd 
Chicago Tribune, and in the October 24th editions of the Post-Dispatch, 
Minneapolis Tribune, and Tennessean, is a good case in point. The story 
reported that the bodies of Vietcong machine gunners had been found 
chained to their weapons outside the Green Beret camp at Plei Me.42 The 
Chicago Tribune carried the story on the 23rd with no qualification. The 
next day a UPI report in the Tribune and the Post-Dispatch noted that the 
story had not been confirmed and was being "double-checked."43 Both 
papers used the story again within a few days, however, and neither made 
any reference to the earlier uncertainty surrounding it or to whether the 
story had ever been confirmed. The Minneapolis Tribune and the 

27 



Summer 1989 

Tennessean never reported any doubt of the report's accuracy. Was it 
true? Were Americans facing such a foe? Readers in Chicago, Nashville, 
St. Louis, and Minneapolis had no way of knowing. 

This episodic quality also caused serious flaws in the reporting of 
Dak To. The November 17th headlines of the Chicago Tribune and the 
Tennessean trumpeted success for the United States in the Dak To cam­
paign. "B-52s Blast Retreating Reds," the Tribune proclaimed; "U.S. 
Guns Force Reds To Flee From Dak To," announced the Tennessean. 
The wire stories running under these headlines were just as celebratory. 
The Tribune stated that "Giant B-52 jets today bombed North Viet­
namese troops retreating from their smashing defeat in the battle of the 
central highlands." The Tennessean reported that American firepower 
had "forced North Vietnamese troops to pull back from the Dak To bat­
tlefield into Laos," and also noted "the apparent failure of the North 
Vietnamese dry season offensive in the highlands."44 The other papers 
were much more restrained. For example, the Times report of the 17th 
stated that "A tense and uneasy mood gripped the American camp here 
today as mortar rounds sporadically struck the adjoining airstrip and 
thousands of soldiers scoured the jungle in search of an elusive and 
powerful enemy."45 But neither the Chicago Tribune nor the Tennessean 
tried to reconcile its stories to the vicious fighting of the next few days. If 
the North Vietnamese had in fact retreated into Laos, who was cutting 
the troopers of the 173rd Airborne to pieces on the slopes of Hill 875? 
The editors of the Tribune and the Tennessean did not offer an answer. 

Emphasis on day-to-day reporting and the lack of contextual 
coverage also apparently affected the papers' willingness and ability to 
analyze the three engagements and to judge their significance for the 
larger war. By late October 1965, for example, all six papers were repor­
ting heavy fighting in the central highlands. By the first week in 
November, all six had reported North Vietnamese regulars in the la 
Drang Valley. At the time, however, only the Post-Dispatch recognized 
the significance of a large North Vietnamese presence in the highlands. It 
pointed out that "this first true Communist divisional operation of the 
war" supported "the growing belief that Hanoi appears to be determin­
ed to slug it out in South Viet Nam."46 

Nor did the paper limit its analysis to the news columns. It was, in 
fact, the only paper surveyed that questioned the ends, not merely the 
means, of American policy in Vietnam as early as 1965. In its November 
12th editorial, the Post-Dispatch argued that the United States should 
not allow itself to be manipulated into "a war of 'anti-liberation,' " 
while a November 17th editorial worried that the increase in American 
forces and the concommitant rise in the level of fighting would, ironical­
ly, create more instability in South Vietnam.47 

The rest of the papers were not as quick to recognize the full 
significance of la Drang, nor were they as probing in their analysis. Only 
on November 16th and after did the others report—the Times in a Neil 
Sheehan article, the others in wire stories—that in the la Drang Valley 

28 



Conflict Quarterly 

the war had entered a new and more deadly phase.48 While all five agreed 
on this point, they held different ideas on what that change meant. The 
Times had supported only hesitantly Johnson's increase in forces in July 
1965, and by fall that hesitation had grown. Editorials in November call­
ed for a halt in the bombing of the North and for renewed efforts at 
negotiation, also criticizing those who called for a wider war.49 

The Minneapolis Tribune and the Tennessean had also supported 
the American build-up and stated that la Drang represented a triumph of 
American arms, but each expressed some mild concern. Both papers car­
ried a James Reston column which pointed out that the costs and aims of 
victory should be kept in balance,50 and a Tennessean editorial hoped 
that North Vietnam might yet "come to its senses and listen to reason."" 
For the Herald and the Chicago Tribune, however, la Drang showed that 
the gloves were off, and they welcomed the increased fighting. "The Viet 
Cong must be crushed," stated the Herald. " 'Negotiation' is a magic 
word to pacifists and those who openly or covertly support the Com­
munist cause," the Tribune proclaimed.52 

A similar pattern emerged in the coverage of Dak To. For a number 
of analysts, the almost automatic explanation for any increase in enemy 
activity in the central highlands was that another attempt was being made 
to cut the South in two.53 All of the papers reported this theory, but the 
Post-Dispatch, the Times, and, to a lesser degree, the Herald presented 
alternatives, noting that the North Vietnamese might have been seeking 
"a propaganda and morale advantage" by inflicting heavy casualties on 
an isolated American unit, or that they were trying to lure American 
troops away from pacification duties along the coast.54 

The Chicago Tribune, the Tennessean and the Minneapolis Tribune 
failed to present these possibilities, and they did even less to judge Dak 
To's significance after the battle. All three did little more than repeat 
General Westmoreland's claim that Dak To was "the beginning of a 
great defeat for the enemy."55 The Herald did only slightly better. Its on­
ly attempt at after-action analysis was AP correspondent Peter Arnett's 
November 26th articles pointing out that, far from the "beginning of a 
great defeat for the enemy," Dak To showed that the North Vietnamese 
still held the initiative in the field.56 

The Post-Dispatch and the Times presented a much broader range 
of interpretations. The Times generated its own analysis, while the Post-
Dispatch drew on Peter Arnett and Times material in addition to utiliz­
ing its own Washington correspondent, Richard Dudman. In a series of 
articles, both papers repeated the possibility that the North Vietnamese 
action was not "an essentially foolish" attempt to "show they're not los­
ing the war," but rather was an effort to achieve a propaganda victory by 
punishing American troops and/or pulling troops from pacification du­
ty. The Post-Dispatch and the Times, still the only papers among the six 
that opposed American policy editorially, were also the only two to go 
beyond merely repeating official characterizations of Dak To's results. 
Both concluded that if Dak To were indeed an American victory, it was 

29 



Summer 1989 

an extremely costly one in which the North Vietnamese achieved at least 
part of their goals.57 

By the time of Lam Son, most of the papers were doing a 
significantly better job in analyzing the operation's consequences. All six 
presented the Nixon administration's contention that a blow to the Ho 
Chi Minh Trail would reduce the enemy's capability at least temporarily 
and give Vietnamization time to work.58 All of the papers also reported 
the official contentions of the invasion's success, and all except the 
Chicago Tribune—the only paper among the six still supporting 
American policy—presented alternative assessments that differed sharp­
ly with statements of South Vietnamese and American officials. 

Richard Dudman wrote in the March 28th Post-Dispatch that heavy 
ARVN casualties made it increasingly doubtful "whether the South Viet­
namese forces can 'hack it.' " Charles Bartlett reported in the April 11th 
Minneapolis Tribune that Nixon, at General Creighton Abrams' urging, 
scaled his intended 16,000-men per month withdrawal rate back to 
14,300 per month because of the "setback in Laos." The AP's J.T. 
Wolkerstorfer pointed out in the March 22nd Herald that "at least half a 
dozen of South Vietnam's best battalions" had been decimated by the 
North Vietnamese. The Times' Gloria Emerson said in the March 28th 
editions of the Times and the Tennessean that "the morale of many 
soldiers in South Vietnam's finest military units, who fought the North 
Vietnamese in Laos, is shattered." But only once did the Chicago 
Tribune report any possibility that the operation was not proceeding as 
planned, quoting Senator Mike Mansfield, who said, "It appears that 
the withdrawl [from Laos] has been hastened. You can't arrive at a 
judgement until all the facts are in."59 

As the cases discussed above illustrate, there did seem to be a con­
nection between a paper's editorial stand on the war and its willingness to 
present a wider spectrum of analysis. All six papers had access to wire 
service material offering analyses both supporting and differing with of­
ficial statements. Yet, in all three engagements, it was the papers that op­
posed American policy editorially that, while presenting the official 
characterizations of combat, most consistently presented alternate view­
points to those assessments and attempted to place the events in some 
broader context. Once again, although these papers shared wire material 
as a major source of coverage, the way in which that material was used 
and, consequently, the picture of the war presented to readers, varied 
greatly. 

This does not mean, however, that the papers were as consistently 
independent of official information as both popular images of the papers 
assume. In fact, at critical junctures in all three battles, the papers 
surveyed here did not challenge official information, and these incidents 
suggest the significant degree of control that the government-military in­
formation system was able to exercise over the press. 

A prime example is the handling of casualty figures. By late 1965, 
the American strategy of search-and-destroy and attrition, the goal of 

30 



Conflict Quarterly 

which was to seek out the enemy and inflict heavy losses upon him, had 
emerged.60 As a consequence, casualty figures, both Allied and enemy, 
became a significant measure of the war's progress, but the figures 
received a scrutiny that was inconsistent at best. 

During la Drang, for example, the military did not release American 
casualty figures for individual actions, supplying the press only with the 
general descriptions of "light, moderate, and heavy." Despite the fact 
that this was the first major combat between American and North Viet­
namese troops and by far the most intense action since the American 
escalation began, only the Post-Dispatch and the Times showed any 
skepticism about either American or enemy casualty figures, when their 
November 26th editions carried a sharp questioning of enemy casualty 
figures—Charles Mohr's "Misinformation" story. After citing several 
incidents of inflated casualty estimates, Mohr concluded: "So great is 
the pressure for body-count figures that soldiers . . . began to joke this 
week about Saigon's request for the 'WEG,' or 'wild-eyed guess.' "61 

Even these two papers, however, failed to follow through on these 
doubts. The day before running Mohr's "Misinformation" story, the 
Times carried the week's summary of casualties without any question, 
listing figures of 240 Americans and 2,262 enemy killed. The story was 
written by Charles Mohr.62 

Having granted implicit validity to the official criteria of progress, 
the papers, including the Times and the Post-Dispatch, could do little in 
the end but accept the official claim of victory in both la Drang and Dak 
To. During Lam Son, this acceptance of government assessments and 
definitions produced perhaps the most striking example of official ability 
to manipulate information seen in any of the three battles. At this time 
the Nixon administration was able to change, almost without challenge, 
the previously stated objectives of the operation in an attempt to create a 
perception of victory to obscure a resounding defeat. 

President Nguyen Van Thieu of South Vietnam, in announcing the 
invasion on February 8th, had stated that "This is an operation limited 
in time and in space with the clear and unique objective of disrupting 
[author's emphasis] the supply and infiltration network of the Com­
munist North Vietnamese in Laos." Two days later, the Times quoted 
"Administration analysts" who "in private conversations . . . tried to 
shy away from such expressions as 'choking off the trail." Despite these 
words of caution, from the time when rumors of the invasion of Laos 
first began to circulate, all other reports stated that its goal was to "cut" 
or "smash" or "plug" the Ho Chi Minh Trail at least until the end of the 
dry season in May, and perhaps longer.63 As the South Vietnamese forces 
moved into Laos with almost no resistance from the North Vietnamese, 
all six papers, including the Times, continued to describe Lam Son's aims 
in these grander terms.64 

These descriptions were not the product of some reporter's fevered 
imagination or of some anonymous figure deep in the civilian or military 
bureaucracy. Rather, the sources of this characterization were the of­
ficials responsible for the operation's planning and execution, along with 

31 



Summer 1989 

their supporters. On February 8th, Senate Minority Leader Hugh Scott, 
fresh from a briefing by National Security Advisor Henry Kissinger, said 
that the goal of the operation was to "pinch off the supply lines" and ex­
plained that "the South Vietnamese might have to stay there until May 
or June." For the next nine days, during the South Vietnamese advance, 
many senior officials, including South Vietnamese Vice President 
Nguyen Cao Ky, U.S. Secretary of Defense Melvin Laird, Secretary of 
State William Rogers, and President Nixon himself, continued to speak 
of the operation's goals in terms of "cutting" the Trail.65 

However, on the very day that a vicious North Vietnamese 
counterattack began to send the elite of the South Vietnamese military 
reeling back across the border, Nixon began the shift to a more limited 
standard by which to judge Lam Son 719's success. During a February 
17th news conference, Nixon stated that the South Vietnamese did not 
want "to occupy any part of Laos. The South Vietnamese are not there 
to stay. They are there to disrupt [author's emphasis] the enemy's lines of 
communication, their supply lines, their infiltration routes, and then get 
out."66 After this, "disrupt" replaced "cut" as the goal of the invasion. 
Administration officials and supporters, including General Abrams and 
California Governor Ronald Reagan, applauded the ARVN's great 
achievement in"disrupting" the flow of supplies.67 

On March 30th, Senate Foreign Relations Committee Chairman J. 
William Fulbright disclosed that, in a secret briefing on February 9th, 
Secretary Rogers and Director of the Joint Staff Lt. Gen. John Vogt had 
declared Lam Son's most important objective to be the complete block­
ing of the Trail at least until the end of the dry season in May. Only 
afteward did five of the papers begin to question the change in objectives 
and the fact that the operation had ended at least five weeks sooner than 
planned. Yet the Chicago Tribune did not even report Senator 
Fulbright's revelations, much less question the Administration's claims 
of success.68 

After studying over 1,800 articles and some 24 weeks worth of 
coverage, patterns emerge which challenge both popular images of the 
American press during the Vietnam War. First, at least as represented by 
these six papers during these three battles, the press was not as indepen­
dent as is commonly believed. In all three engagements examined, the 
government and military were able to control to a very significant degree 
the flow of information from the source and the reporters' access to 
combat areas, making the press dependent on official sources. In cover­
ing these three battles, the six papers relied mainly on official informa­
tion and reported that information with only occasional qualification. 

Nor was the press as monolithic as both images imply. There was a 
marked difference in the coverage presented by the papers on three 
distinct events. The clarity and breadth of coverage—as represented by 
the amount of coverage given, the organization of individual stories, and 
their placement within the papers—varied greatly. The papers also dif­
fered in their efforts to place events in some sort of context of the larger 
war and to offer analysis of the actions' meanings. 

32 



Conflict Quarterly 

Finally, there was at least a coincidental connection between a 
paper's coverage of the battles and its editorial stance on the war. For all 
three engagements, those papers most supportive of government policy 
were also those least likely to present challenges to official information, 
to provide analysis of the action, and to offer clear, extensive, and pro­
minently placed coverage. The readers of these six papers not only receiv­
ed differing opinions of the war in their papers' editorial pages, but also 
significantly different pictures of the battles covered in their papers' 
news columns. 

Narrowly focused though this study has been, its close examination 
of a sample of the "journalistic product" clearly casts doubt on the 
validity of the still-prominent dual images of an adversarial press. In­
deed, such were the differences in coverage seen in these six papers, all 
drawing from the same basic pool of sources, that it is difficult to ascribe 
any one role—hero, villain, or other—to the press during the Vietnam 
War. 

So where does this analysis lead? If these assumptions about the role 
of the press during the Vietnam War have been seriously questioned, 
what can be said about the part or parts the news media played? 

The relatively few detailed analyses of actual coverage are valuable 
in that they force the reader to make judgements based on what the 
reporters produced and on what the news consumer read and saw. 
However, all of these studies, including this one, have a serious problem; 
they examine only the end product of the information process and this 
significantly restricts what can be credibly said about the press during the 
war. They have exposed the tip of the iceberg and have made some very 
limited guesses about what lies beneath the surface. There is a clear and 
compelling need to go beyond that surface, to reconstruct as fully and as 
accurately as possible, the journalistic experience in the Vietnam War. 
Only then will it be possible to dispel the myths and the rhetoric. 

33 



Summer 1989 

Appendix 

NEWSPAPER SAMPLE69 

(as of 1965) 

Paper 

Chicago 
Tribune 

New York 
Times 

St. Louis 

Market Size/ 
Circulation 

3.67 million 
836,702 

7.81 million 
652,135 

830,168 

Politics 

Independent/ 
Republican 

Independent 

Independent 

Editorial Stand on the War70 

(November 1965) 

Supported escalation; said 
call for negotiations was an 
aid to Communists. 

Skeptical of escalation, 
called for negotiations. 

Opposed escalation; called 
Post-Dispatch 342,882 Vietnam a war of "anti-

liberation." 

Minneapolis 494,944 Independent Supported war as effort to 
Tribune 224,120 stop threat to SE Asia. 

Nashville 175,146 Democratic Supported war, but mildly 
Tennessean 136,381 concerned about escalation 

Lexington 66,013 Democratic Supported escalation; called 
Herald 50,954 for "total victory." 

34 



Conflict Quarterly 

Endnotes 

1. David Halberstam, "Getting the Story in Vietnam," Commentary 39, no. 1, (1965), p. 
34; Peter Braestrup, Big Story: How the American Press and Television Reported and 
Interpreted the Crisis of Tet 1968 in Vietnam and Washington (Garden City, NY: An­
chor Books, 1978), p. 4; William C. Westmoreland, A Soldier Reports (Garden City, 
NY: Doubleday, 1976), p. 82. 

2. Francis Faulkner, "Bao Chi" (Ph.D. dissertation, University of Massachusetts, 1981), 
p. 140; Edwin Emery, The Press and America: An Interpretative History of the Mass 
Media, 3rd edition, (Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, Inc., 1972), pp. 539-540. 

3. Fred W. Friendly, "TV At the Turning Point," Columbia Journalism Review 9 
(Winter 1970-71), p. 19. 

4. Paul Kattenburg, The Vietnam Trauma in American Foreign Policy, 1945-1975 (New 
Brunswick, NJ: Transaction Books, 1980), p. 262. 

5. Theodore Draper, Abuse of Power (New York: The Viking Press, 1967), p. 105. 

6. Walter Cronkite quoted in Lawrence Lichty, "The Night At the End of the Tunnel," 
Film Comment, July-August 1975, p. 34. 

7. Cleveland Amory, "What Walter Cronkite Misses Most," Parade Magazine, 11 
March 1984, p. 4. 

8. Robert Elegant, "How to Lose a War," Encounter, August 1981, pp. 88, 76; Keyes 
Beech, "Elegant's 'Viet Nam' ," Encounter, January 1983, p. 94; William F. Buckley, 
Jr., "What's Happening to 'Civilised Discourse'?," Encounter, April 1982, p. 94; 
Norman Podhoretz, Why We Were in Vietnam (New York: Simon and Schuster, 
1978), pp. 116-132. 

9. Braestrup, pp. 508-529. 

10. Richard Neustadt quoted in "Vietnam Reappraised," International Security 6 (Sum­
mer 1981), p. 22. 

11. Westmoreland, p. 556. 

12. Ibid., p. 558. 

13. Doublas Kinnard, The War Managers (Hanover, NH: The University Press of New 
England, 1977), p. 132. 

14. Drew Middleton, "Barring Reporters from the Battlefield," New York Times 
Magazine, 5 February 1984, p. 69. 

15. Ibid., p. 37. 

16. Michael Mandelbaum, "Vietnam: The Television War," Daedalus 3 (Fall 1982); 
Lawrence Lichty, "The War We Watched on Television," AFI Report 4 (Winter 
1973); George Bailey, "Television War: Trends in Network Coverage of Vietnam 
1965-1970," Journal of Broadcasting 20 (Spring 1976); Michael Arlen, The Living 
Room War (New York: Penguin Books, 1982); see also a Harris survey for Newsweek 
in July 1967 which suggested that "TV has encouraged a decisive majority of viewers 
to support the war," "The Press: Room for Improvement," Newsweek, 10 July 1967, 
p. 78. 

17. Mandelbaum, p. 21. 

18. Ted Koppel quoted in Tom Shales, "The War That Came in from the Tube," 
Washington Post, 21 April 1985, p. F4. 

19. Peter Arnett, "Tet Coverage: A Debate Renewed," Columbia Journalism Review 16 
(January-February, 1978), pp. 44-47. 

20. John E. Mueller, War, Presidents, and Public Opinion (New York: Wiley, 1973). 

21. Daniel C. Hallin, "The Media, the War in Vietnam, and Political Support: A Critique 
of the Thesis of an Oppositional Media," Journal of Politics 46 (February, 1984), pp. 
2-24; Hallin, The "Uncensored War" (New York: Oxford University Press, 1986). 

22. Morley Safer quoted in Perry Deane Young, "Revisionism Reconsidered," The Quill, 
May 1983, p. 7. 

35 



Summer 1989 

23. Charles Mohr, "Once Again—Did the Press Lose Vietnam?," Columbia Journalism 
Review 22 (November-December 1983), p. 51. 

24. Mohr, p. 51. 

25. George A. Bailey, "Interpretive Reporting of the Vietnam War By Anchormen," 
Journalism Quarterly 53 (Summer 1976), pp. 319-324; George A. Bailey, "Television 
War: Trends in Network Coverage of Vietnam, 1965-1970," Journal of Broadcasting 
20 (Spring 1976), pp. 147-158; George A. Bailey and Lawrence Lichty, "Rough Justice 
on a Saigon Street: A Gatekeeper Study of NBC's Tet Execution Film," Journalism 
Quarterly 49 (Summer 1972), pp. 221-229, 238; Lawrence W. Lichty, "The Night At 
The End of the Tunnel," Film Comment, July-August 1975, pp. 32-35; Lawrence W. 
Lichty, "Video Versus Print," Wilson Quarterly 6 no. 5 (special issue, 1982), pp. 
48-57; Lawrence W. Lichty, "The War We Watched on Television," AFI Report 4 
(Winter 1973), pp. 29-37. 

26. George C. Herring, "Delusive Victory: The First Cavalry and the la Drang Valley," 
unpublished paper, 1982, pp. 17-32. Information concerning la Drang was also 
gathered from Colonel Harry G. Summers, Jr., "The Bitter Triumph of la Drang," 
American Heritage, February-March 1984, pp. 50-59; Charles B. MacDonald, "A US 
Strategy to Stem the Communist Tide," in The Vietnam War: The Illustrated History 
of the Conflict in Southeast Asia, ed. Ray Bonds (New York: Crown Publishers, Inc., 
1979), pp. 96-105; and reports in the Chicago Tribune, the St. Louis Post-Dispatch, the 
Minneapolis Tribune, the Nashville Tennessean, the Lexington Herald, and the New 
York Times. 

27. Information concerning Dak To was taken from: Edward Doyle, Samnuel Lipsman, et 
al., America Takes Over, 1965-1967 (Boston: Boston Publishing Company, 1982); 
Charles B. MacDonald, "Communist Thrust—The Tet Offensive of 1968" and "The 
In-Country Enemy: Battle with the Viet Cong," in Bonds, The Vietnam War; Robert 
Pisor, The End of the Line: The Siege of Khe Sanh (New York: Ballantine Books, 
1983); and reports in the Chicago Tribune, the St. Louis Post-Dispatch, the Min­
neapolis Tribune, the Nashville Tennessean, the Lexington Herald, and the New York 
Times. 

28. Information concerning Lam Son 719 was gathered from: Ronald H. Cole, "Southern 
Defeat on the Ho Chi Minh Trail" in Bonds, The Vietnam War; Henry A. Kissinger, 
The White House Years (Boston: Little, Brown and Company, 1979); Richard M. Nix­
on, RN: The Memoirs of Richard Nixon (New York: Grosset and Dunlap, 1978); and 
reports in the Chicago Tribune, the St. Louis Post-Dispatch, the Minneapolis Tribune, 
the Nashville Tennessean, the Lexington Herald, and the New York Times, 

29. Ibid. 

30. See, for example, Braestrup, pp. 30-31; John McLaughlin, "Saigon Newsgathering," 
America, 2 November 1968; Hanson W. Baldwin, "The Information War in Saigon," 
The Reporter, 21 February 1966; Emery, pp. 541-42; I.F. Stone, "Vietnam: An Exer­
cise in Self-Delusion," New York Review of Books, 22 April 1965; "Reporting Viet­
nam: Eight Articles," New Leader, 21 November 1966; Michael Herr, Dispatches 
(New York: Avon Books, 1968); Richard West, "The Captive U.S. Journalists," 
Atlas, December 1966; DeWayne B. Johnson, "Vietnam: Report Card on the Press 
Corps at War," Journalism Quarterly 46 (Spring 1969); Orville Schell, "Pop Me Some 
Dinks," The New Republic, 30 January 1970; Nathan B. Blumberg, "The Defaulting 
Press and Vietnam," Commonweal, 12 July 1968; "The Press: Room for Improve­
ment," Newsweek, 10 July 1967, pp. 76-78; Westmoreland, A Soldier Reports, pp. 
552-58; Jules Witcover, "Where Washington Reporting Failed," Columbia Jour­
nalism Review 9 (Winter 1970-71), pp. 7-12; Philip Geyelin, "Vietnam and the Press" 
in The Vietnam Legacy: The War, American Society, and the Future of American 
Foreign Policy, ed. Anthony Lake (New York: New York University Press, 1976). 

31. Braestrup, p. 31. 

32. "Cavalry Troops Pound Commies," Lexington Herald, 2 November 1965. 

33. "Beat Back Two Ambushes by Viet Rebels," Chicago Tribune, 24 October 1965, p. 1. 

36 



Conflict Quarterly 

34. "Reds Ambush U.S. Unit, Losses High," Minneapolis Tribune, 18 November 1965, p. 
2; "U.S. Unit of 600 Mauled in Ambush, Regroups to Move on Red Supply Base," St. 
Louis Post-Dispatch, 18 November 1965, p. l;theNew York Times ran a 32-inch story 
on page one, the Chicago Tribune ran a front page story 26 inches long, and the 
Herald's page one story was 27 inches long. "VC Fought Off by Americans," 
Nashville Tennessean, 18 November 1965, p. 27; "Red Trap Backfires, 250 Guerillas 
Killed," Nashville Tennessean, 25 October 1965, p. 1; "Must Counter Foe's 
Buildup—McNamara," Nashville Tennessean, 30 November 1965, p. 1. 

35. "92 Reds Killed, 26 Captured in Viet Nam, U.S. Troops Report," St. Louis Post-
Dispatch, 2 November 1965. 

36. "Communists Open Attack in Highlands," St. Louis Post-Dispatch, 8 November 
1967, p. 1; "G.I 's in Highlands Battle a Large Enemy Force," New York Times, 9 
November 1967, p. 4; "238 Viet Cong Killed as GIs Thwart Drives," Minneapolis 
Tribune, 8 November 1967, p. 3. 

37. "2 Planes Set Afire By Enemy at Dakto," New York Times, 15 November 1967, p. 13; 
"Foe's Shells Set Dakto Base Ablaze," New York Times, 16 November 1967, p. 1; 
"Mortar Attack Destroys 2 U.S. Transport Planes," Chicago Tribune, 15 November 
1967, p. 6; "Arms Dump Blown Up in Red Attack" St. Louis Post-Dispatch, 15 
November 1967, p. 8; "Guns Destroy Two Planes at Dak To," Minneapolis Tribune, 
16 November 1967, p. 4; "Dak To Attack Destroys C130s," Nashville Tennessean, 15 
November 1967, p. 1; "U.S. Camp Hit Near Saigon," Nashville Tennessean, 16 
November 1967, p. 1. 

38. "Reds Push Back U.S. Troops at Strategic Hill," St. Louis Post-Dispatch, 20 
November 1967, p. 2; "40 Americans Die in Highland Fight," New York Times, 20 
November 1967, p. 1; "40 GIs Die On Dak To Hill," Chicago Tribune, 20 November 
1967, p. 1; "Tempo of War Picks Up on Ground, Over North," Lexington Herald, 20 
November 1967, p. 12: "72 GIs Killed Trying to Take Hill at Dak To," Minneapolis 
Tribune, 21 November 1967, p. 2; "72 GIs Die in Hill Battle," Nashville Tennessean, 
21 November 1967, p. 1. 

39. "Post Marines Off Viet," Chicago Tribune, 11 February 1971, p. 1; "Paratroops Join 
Armor in Laos, Open Supply Line," St. Louis Post-Dispatch, 11 February 1971, p. 1; 
"U.S. Forces Reported Near DMZ Coast," Minneapolis Tribune, HFebruary 1971, p. 1; 
"U.S. Reports 8 'Copters Lost in Laos Push," Nashville Tennessean, 12 February 1971, 
p. 1; "South Viets Seize Red Supply Base; Resistance Light," Lexington Herald, 11 
February 1971, p. 4; "Airstrip Being Rebuilt," New York Times, 11 February 1971, p. 8. 

40. "Yanks Err, Hit CIA Site," Chicago Tribune, 15 February 1971, p .T; "South Viet­
namese Drive in Laos Reported Slowed," 5(. Louis Post-Dispatch, 16 February 1971, 
p. 1; "U.S. Planes Bomb CIA Base in Laos," Minneapolis Tribune, 15 February 1971, 
p. .1; "U.S. Errs, Bombs CIA Base?," Nashville Tennessean, 15 February 1971, p. 1; 
"Missile Site Hit by B52s," Lexington Herald, 16 February 1971, p. 1; "More Copters 
of U.S. Downed in Drive on Laos," New York Times, 13 February 1971, p. 1. 

41. Stone, p. 5. 

42. "Montagnards in Besieged Camp Blasted by Viet Cong for 4th Day," Chicago 
Tribune, 23 October 1965, p. 3, "Reds Ambush Troops Heading for Plei Me," St. 
Louis Post-Dispatch, 24 October 1965, p. 1; Eddie Adams, "Tiny Force Holding Off 
Viet Cong," Minneapolis Tribune, 24 October 1965, p. 1; Eddie Adams, "Plei Me 
'Blasted Wreck'," Nashville Tennessean, 24 October 1965, p. 6. 

43. "Beat Back . . . ," Chicago Tribune, 24 October 1965, p. 1; "Reds Ambush . . . ," St. 
Louis Post-Dispatch, 24 October 1965, p. 1. 

44. "B-52s Blast Retreating Reds," Chicago Tribune, 17 November 1967, p. 6; "U.S. 
Guns Force Reds to Flee From Dak To," Nashville Tennessean, 17 November 1967, p. 
1. 

45. Bernard Weinraub, "Tense Dakto G.I.'s Hunt Elusive Foe," New York Times, 17 
November 1967, p. 9; "G.I.s Capture Two Hills In Dak To Battle," St. Louis Post-
Dispatch, 17 November 1967, p. 1; "67 Viet Cong Die Rushing GI Positions," Min­
neapolis Tribune, 18 November 1967, p. 2; "Yanks Drive North Viets From Two Dak 
To Hills," Lexington Herald, 8 November 1967, p. 1. 

37 



Summer 1989 

46. Raymond Coffey, "Aggressiveness Cited in Rise in U.S. Contact with Viet Cong," St. 
Louis Post-Dispatch, 11 November 1965, p. IB; "Hanoi Troops' Dead Estimated at 
1,300; G.I.s' Casualties High," St. Louis Post-Dispatch, 16 November 1965, p. 1; 
"U.S. Troops Rise Past 200,000 for Viet Nam Likely," St. Louis Post-Dispatch, 18 
November 1965, p. 2; "Red Fire Stops Viet Nam Force Moving to Aid of Americans," 
St. Louis Post-Dispatch, 19 November 1965, p. 1; "What Viet Nam Objective Now?," 
St. Louis Post-Dispatch, 31 October 1965, p. 12; "On 'Peoples' War,' " St. Louis 
Post-Dispatch, 12 November 1965, p. 2C. 

47. Ibid. 
48. "3d Assault Is Raging; Count 465 Red Dead," Chicago Tribune, 16 November 1965, 

p. 1; " la Drang Battle Toll Heaviest of the War," Minneapolis Tribune, 20 November 
1965, p. 1; Robin P. Mannock, "Vietnamese Paratroopers, Viet Cong Regulars 
Clash," Lexington Herald, 20 November 1965, p. 1; "Red Unit Regroups; 384 Dead in 
Valley," Nashville Tennessean, 16 November 1965, p. 1; Neil Sheehan, "G.I. 's Inflict 
Heavy Losses on North Vietnam Troops," New York Times, 16 November 1965, p. 1. 

49. " 'This Is Really War,' " New York Times, 29 July 1965, p. 26; "Vietnam Bombing 
Pause," New York Times, 1 November 1965, p. 40; "The Irrepressible Mr. Nixon," 
New York Times, 23 November 1965, p. 44. 

50. James Reston, "Balanced Reports Needed in Viet Nam," Nashville Tennessean, 30 
November 1965, p. 10; James Reston, "Worry About Viet Nam Grows," Minneapolis 
Tribune, 16 November 1965, p. 4. 

51. "Full-Scale War in Asia Seems a Little Closer," Nashville Tennessean, 30 November 
1965, p. 10. 

52. "Vast Majority for Vietnam Policy," Lexington Herald, 7 November 1965, p. 4; 
"That Magic Word—'Negotiation,' " Chicago Tribune, 21 November 1965, p. 20. 

53. "238 Viet Cong Killed . . . ," Minneapolis Tribune, 8 November 1967, p. 3. 
54. "B52's Smash Red Forces Near Dak To," Lexington Herald, 13 November 1967, p. 1; 

Edwin Q. White, "Yanks Beat Back 'Fierce' Charge By Communists," Lexington 
Herald, 14 November 1967, p. 1; "G.I.s Smash New Red Assault in Highlands," St. 
Louis Post-Dispatch, 9 November 1967, p. 2; "G.I. 's in Highlands . . . ," New York 
Times, 9 November 1967, p. 4; Peter Arnett, "Need To Shift Pacification Troops 
Feared," St. Louis Post-Dispatch, 12 November 1967, p. 21; "A Tough and Ag­
gressive Enemy Again Moves to the Attack," New York Times, 12 November 1967, p. 
1, Sec. IV. 

55. "Westmoreland Sees Major Enemy Defeat," Minneapolis Tribune, 23 November 
1967, p. 3; Fred Farrar, "Calls Dak To Start of Big Red Setback," Chicago Tribune, 
29 November 1967, p. 3; "Optimism Over Vietnam Must Be Cautious Kind," 
Nashville Tennessean, 24 November 1967, p. 12; "U.S. Takes Key Vantage Point," 
Nashville Tennessean, 25 November 1967, p. 4; "Vietnam Reds May Be Using Cam­
bodia Port," Minneapolis Tribune, 24 November 1967, p . l . 

56. Peter Arnett, "Dak To Was Costliest Battle of Vietnam War," Sunday Herald-Leader 
(the combined Sunday edition of the Lexington Herald and the Lexington Leader), 26 
November 1967, p. 16. 

57. Richard Dudman, "McNamara Resignation, Westmoreland Speech Point To A Bigger 
War," St. Louis Post-Dispatch, 3 December 1967, p. 3B; Hedrick Smith, "Some U.S. 
Officials Admit Hanoi Achieved Gains in Dak To Battles," St. Louis Post-Dispatch, 
29 November 1967; Hedrick Smith, "U.S. Officials Say North Vietnam Also Gained 
At Dakto," New York Times, 29 November 1967, p. 2; "Optimists Have Their Say," 
New York Times, 26 November 1967, p. 2, Sec. IV; "But at Dakto, the Going is Very 
Rough," New York Times, 26 November 1967, p. 2, Sec. IV. 

58. "Post U.S. Marines Off Viet," Chicago Tribune, 11 February 1971, p. 1; "Saigon 
Forces Seize Red Supplies in Laos," 5/. Louis Post-Dispatch, 13 February 1971, p. 1; 
"Red Arms Are Seized In Laos," Minneapolis Tribune, 14 February 1971, p. 1; 
"Allies Capture Sepone," Nashville Tennessean, 7 March 1971, p. 1; "1,000 U.S. 
Warplanes Support Allied Troops," Lexington Herald, 8 March 1971, p. l ; Alvin 
Shuster, "Saigon Forces Enter Tchepone, Key Goal in Laos," New York Times, 7 
March 1971, p. 1; Alvin Shuster, "Foe Attacks G.I.'s Near Laos Border," New York 
Times, 28 March 1971, p. 1; Edwin Q. White, "U.S. Copters Begin Khe Sanh 

38 



Conflict Quarterly 

Pullout," Chicago Tribune, 24 March 1971, p. 1; "Last Base in Laos Abandoned By 
Saigon," St. Louis Pöst-Dispatch, 24 March 1971, p. 1; "Laos Operation Ends; Reds 
Continue Shelling," Minneapolis Tribune, 25 March 1971, p. 1; Edwin Q. White, 
"U.S. Copters Leaving Harassed Units Begin to Pull Out From Khe Sanh," Lexington 
Herald, 24 March 1971, p. 1; William Beecher, "Thieu Said to Have Curbed Offensive 
to Reduce Loss," New York Times, 25 March 1971, p. 1; Frank Starr, "Cites Traffic 
Cut on Supply Trail," Chicago Tribune, 5 March 1971, p. 1; James Deakin, "Laos 
Could Speed Pull-out, Nixon Says," St. Louis Post-Dispatch, 5 March 1971, p. 1; 
Charles W. Bailey, "Nixon Says Laos Invasion Assures GI Withdrawals," Min­
neapolis Tribune, 5 March 1971, p. 1; Walter R. Mears, "Nixon Says Laotion Drive 
Aids U.S. Exit," Nashville Tennessean, 5 March 1971, p. 1; Eugene V. Risher, "Nixon 
Strongly Defends Laotion Thrust," Lexington Herald, 5 March 1971, p. 1; Robert B. 
Semple, Jr., "President Says Laos Aids U.S. Pullout," New York Times, 5 March 
1971, p. 1; "U.S. Bomb Drop Error Leaves 10 Allies Dead," Nashville Tennessean, 15 
March 1971, p. l ; Holger Jensen, "Commander Says S. Viet Mission in Laos 
Fulfilled," Lexington Herald, 15 March 1971, p. 3; "Last South Viet Troops Quit 
Laos, Reds in Pursuit," Chicago Tribune, 25 March 1971, p. 2; William Beecher, 
"Thieu Curtailed Laos Offensive, Pentagon Says," St. Louis Post-Dispatch, 25 March 
1971, p. IE; "Laos Operation Ends . . . ," Minneapolis Tribune, 25 March 1971, p. 1; 
"Red Drive Over Border Kills 22 Americans," Nashville Tennessean, 25 March 1971, 
p. 1; "Most Objectives Held Attained," New York Times, 25 March 1971, p. 5; Fred 
Farrar, "Laird Explains Laos Pullout," Chicago Tribune, 25 March 1971, p. 2; Aldo 
Beckman, "100,000 More to Quit Viet," Chicago Tribune, 8 April 1971, p. l ; James 
Deakin, "Nixon to Step Up Troop Withdrawals," St. Louis Post-Dispatch, 8 April 
1971, p. l ; "Nixon to Withdraw 100,000 More GIs,"Minneapolis Tribune, 8 April 
1971, p. 1; Frank Cormier, "100,000 More Due Pullout," Nashville Tennessean, 8 
April 1971, p. 1; Eugene V. Risher, "Nixon Reveals Plan to Withdraw Another 
100,000 Troops By Dec. 1," Lexington Herald, 8 April 1971, p. 1; Max Frankel, "Nix­
on Promises Vietnam Pullout of 100,000 More GI's By December; Pledges To End 
U.S. Role in War," New York Times, 8 April 1971, p. 1. 

59. Richard Dudman, "ARVN: Hacking Or Hacked?," St. Louis Post-Dispatch, 28 
March 1971, p. IB; J.T. Wolkerstorfer, "Officials Are Trying To Assess Effect Of 
Laos Offensive," Lexington Herald, 22 March 1971, p. 5; Gloria Emerson, "Laos 
Shattered Allied Morale?," Lexington Herald, 28 March 1971, p. 1; Gloria Emerson, 
"Spirit of Saigon's Army Shaken In Laos," New York Times, 28 March 1971, p. 1; 
"Mansfield, Aiken Doubt Laos Gains," Chicago Tribune, 22 March 1971, p. 2. 

60. George C. Herring, "Delusive Victory," p. 40; MacDonald in Bonds, The Vietnam 
War, p. 96; George C. Herring, America's Longest War; The United States and Viet­
nam, 1950-1975 (New York: John Wiley, 1979), p. 151. 

61. Charles Mohr, "War and Misinformation," New York Times, 28 November 1965, p. 
2; Mohr, "Misinformation on Viet Nam War Is Reaching American Public," St. Louis 
Post-Dispatch, 26 November 1965, p. IB. 

62. Charles Mohr, "G.I . Vietnam Toll is 240 For Week, Heaviest of War," New York 
Times, 25 November 1965, p. 1. 

63. "2 Pronged Thrust at Reds," Chicago Tribune, 5 February 1971, p. 1; Richard Dud­
man, "Drive in Laos May Last 4 Months, Scott Says," St. Louis Post-Dispatch, 8 
February 1971, p. 1; "S . Vietnamese Troops Launch Laos Invasion," Minneapolis 
Tribune, 8 February 1971, p. 1; "South Viets Mount Invasion of Laos with U.S. Sup­
port," Lexington Herald, 8 February 1971, p. 1; Alvin Shuster, "Saigon Viets Drive 
Into Laos To Strike Enemy Supply Line," New York Times, 8 February 1971, p. 1. 

64. "Text of Thieu's Message on Laos Drive," New York Times, 8 February 1971, p. 14; 
William Beecher, "U.S. Aides Believe Thrust May Cost Foe Year or More," New 
York Times, 10 February 1971, p. 1. 

65. Dudman, "Drive in Laos . . . ," 5/. Louis Post-Dispatch, 8 February 1971, p. 1; 
"South Vietnam Troops Cut Branches of Red Supply Trail," Minneapolis Tribune, 10 
February 1971, p. 4; "Laos Exit May Be Eyed," Nashville Tennessean, 17 February 
1971, p. 1; Terence Smith, "Laird Expecting 'Some Tough Days' in Laos Campaign," 

39 



Summer 1989 

New York Times, 17 February 1971, p. 1; "Transcript of the President's News Con­
ference on Foreign and Domestic Matters," New York Times, 18 February 1971, p. 14. 

66. "Transcript of President's News Conference . . . ," New York Times, 18 February 
1971, p. 14. 

67. Frank Starr, "Laird Expects Key Red-S. Viet Battle in Cambodia in 2 Weeks," 
Chicago Tribune, 24 February 1971, p. 1; Richard Dudman, "Nixon Rejects Plans for 
Faster Pull-out," St. Louis Post-Dispatch, 25 February 1971, p. 1; "Red Tanks Hit S. 
Viet Post in Laos," Chicago Tribune, 26 February 1971, p. 7; Eugene V. Risher, "Nix­
on Strongly Defends . . . ," Lexington Herald, 5 March 1971, p. 1; "1,000 U.S. 
Warplanes Blast Reds," Nashville Tennessean, 8 March 1971, p. 1; Robert B. Semple, 
Jr., "U.S. Cites Gains in Laos Amid Reports of Setback," New York Times, 19 March 
1971, p. 3; Alvin Shuster, "In the Laos Campaign: A Triumph or a Trap?," New York 
Times, 21 March 1971, p. 2, Sec. IV; Alvin Shuster, "The Campaign in Laos," New 
York Times, 24 March 1971, p. 4; "G.O.P. in St. Paul Hears Reagan and Goodell 
Divide Over Nixon," New York Times, 28 March 1971, p. 34; "Thieu Terms Laos 
Drive Saigon's 'Biggest Victory,' " New York Times, 1 April 1971, p. 1; "Big U.S. 
Loss in Laos Push Told," Chicago Tribune, 5 April 1971, p. 6; "End of the Tunnel," 
Chicago Tribune, 9 April 1971, p. 10; "Another Fierce Attack Repulsed, Saigon 
Says," St. Louis Post-Dispatch, 4 April 1971, p. 1; "Nixon to Withdraw 100,000 More 
GIs," Minneapolis Tribune, 5 April 1971, p. 1. 

68. John W. Finney, "Fulbright Plans Hearings on War," New York Times, 31 March 
1971, p. 1; "House Democrats Propose Indochina Pull-Out By '73 ," St. Louis Post-
Dispatch, 31 March 1971, p. 2; Charles W. Bailey, "Fulbright Doubts Success in 
Laos," Minneapolis Tribune, 31 March 1971, p. 1. 

69. Editor and Publisher International Yearbook, 1965 (New York: Editor and Publisher, 
1965), pp. 96, 131-32, 162, 174, 198, 263. 

70. Editorial stands were determined based on the following editorials: "That Magic 
Word—'Negotiation,' " Chicago Tribune, 21 November 1965, p. 4; "Vietnam Bomb­
ing Pause," New York Times, 1 November 1965, p. 40; "On 'People's War,' " St. 
Louis Post-Dispatch, 12 November 1965, p. 26; Leigh White, "We're in Viet Nam to 
Deny Big Area to Reds," Minneapolis Tribune, 20 November 1965, p. 4; "Full-Scale 
War in Area Seems a Little Closer," Nashville Tennessean, 30 November 1965, p. 10; 
"Vast Majority for Vietnam Policy," Lexington Herald, 7 November 1965. 

40 




